lördag 12 september 2009

Tredje gången gillt

Började läsa "Yacoubians hus" av Alaa Al-Aswany någon dag innan Sardinenresan.

Det gick trögt, trots att bokens baksidestext lovar att i "Yacoubians hus blandas hyresgästernas öden med minnen från en annan tid och bilder från dagens Egypten, en smältdeg där religiös extremism och politisk korruption föder varandra, där ungdomlig entusiasm snabbt kan förbytas i ursinne, och där gamla seder blandas med nya tiden".

Misstänkte att mitt oförmåga att engageras av boken berodde på att jag behövde semester...

På planet på väg ner till Alghero tar jag upp boken igen. Det går inte bättre den här gången, jag tappar totalt fokus och min hjärna tas över andra frekvenser.

Jag tänkte att kanske behöver den här boken vila lika mycket från mig som jag från den - jag läste istället tre andra medtagna böcker i solen runt poolen .

På hemresan hade jag bara Yacoubians hus kvar som läsning. Kanske är det tredje gången gillt som gäller!

...men GÄSP....den här boken kan inte upprätthålla mitt intresse i många minuter. Återigen fångades mina hjärnceller av andra frekvenser, vilka ständigt småsurrar runt hjärnbalken i hopp om att få ta över.

Betyg: kanske är boken bra - kanske inte. Jag vet inte - lyckades endast läsa 100 av bokens 300 sidor innan jag gav upp.

Dessutom gjorde jag två av de tre läsförsöken sittandes i en Airbus A330 där 747-frekvenser plättlätt tog över de lama husboksintrigerna som om det inte vore svårt nog, om inte omöjligt, att vara bättre än Kent:

4 kommentarer:

Götilda sa...

Du verkar ha haft otur med ditt bokval under semestern, men Manson, Tjetjenien och Egypten - hur tänkte du?

infoufot sa...

Götilda: Jag försökte vara lite seriös och intellektuell - inte min grej alltså ;)

Anonym sa...

Ja, smaken är olika. Jag tyckte mycket om Yacoubians hus. Åsne Seierstads ska jag då genast gå och köpa.

Anne-Li

infoufot sa...

Anne-Li: Gå inte och köp Seierstad! Eftersom jag kastat ut min bokhylla skickar jag vidare alla utlästa pocketböcker till intresserade vartefter - så den dyker upp i din internpost om ett par dagar.