söndag 20 september 2009

Ordning och reda, pengar på fredag

Min kloke lillebror brukar säga att det finns en anledning till att ordspråk och ordramsor uppstått och fått fäste. Det blir otroligt tydligt vad han menar när jag läser om processer.

För den organisation eller det företag som inte har ordning och reda på och i sina processer får kanske inte några pengar på fredag!

Vad är då en process? Polarna Bosse och Bengan definierar så här:

"En process är ett nätverk av aktiviteter som upprepas i tiden och vars syfte är att skapa värde åt någon extern eller intern kund".

De fortsätter med att förtydliga att det i verkligheten till stor del handlar om koordinationen mellan människor, det vill säga överenskommelser mellan individer som samverkar och om dessa individers kompetens.

Typ ansvar och befogenheter. Vem gör vad och när. Ordning och reda...

Det finns olika sorters processer; huvudprocesser som är de som den externa kunden tar del av. Det finns stödprocesser, vilka som namnet antyder, ska stödja huvudprocessen. Sist men inte minst finns det också ledningsprocesser som ska besluta om mål och strategier.

Fördelen med att kartlägga de olika processerna är att det är enkelt att upptäcka brister och förbättringsmöjligheter utan att gå in på person. Fokus blir var i processen det finns brister - inte vem som är problemet. När alla inblandade förstår att syftet med processen är att tillfredställa sina kunder med så liten resursåtgång som möjligt blir det enkelt att åstadkomma just det.

Visst låter det här busenkelt - vi snackar ju sunt förnuft nu.

Trots att samtliga mina hjärnceller är fullt engagerade i att reda ut det här med hur allt hänger ihop; processägare, processledare, processförvaltare, processer kontra funktioner, när är en funktion en process, kompetensförsörjare och slutligen rollfördelning så uppstår ingen kristallklar processkunskap i min hjärna.

Det som däremot är kristallklart är att organisationer som använder processledning som arbetssätt har en superbra metod för att hitta ständiga förbättring. Och ständiga förbättringar krävs för att fortsätta kunna vara bra. Och det krävs att kunden upplever organisationen som bra för annars hittar kunden någon bättre.

Slutsats - den som arbetar aktivt med sin processer kan se fram emot pengar även på fredag.

Sammanfattningsvis förstår jag att nyckelorden i arbetet med processer är medvetenhet och samarbete.

Jag belönar därför mina sångälskande processförvirrande hjärnceller med en "det finns inga vi och dom-låt", vilken inte bara passar särskilt bra i process-sammanhang utan också idag när det är kyrkoval:


Bildnot:
Båda bilderna kommer från boken "Kvalitet från behov till användning" av Bo Bergman och Bengt Klefsjö

3 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Vilket bra förtydligande :). Och det är ÄNTLIGEN måndag ;). Kram

Götilda sa...

Kloka ord, jag tycker det verkar ha landat redan. Själv ser jag inga processer så långt ögat kan nå, så det blir nog inga pengar på fredag (men god oktoberfestöl är inte så illa heller)

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra