lördag 19 september 2009

Ord skapar oss

Inför sonens helgtävlande i Västerås ställde jag igår en liten kontrollfråga till min, inte alltid välplanerande, son.

- Har du några pengar med dig?

Sonen funderade en längre stund och försökte mörka att han inte alls tänkt på saken genom att säga:

- Har väl en 20 kronor.

- Ok, du ska få en liten slant av mig, säger jag storsint varpå sonen tittar på mig storögt och frågar undrande:

- "Liten slant" - seriöst - mamma - hur gammal är du egentligen?

Eftersom det är sällan man får så enkla frågor svarade jag blixtsnabbt:

- 45.

Själv tycker jag att jag är en lagom tjock kvinna i mina bästa år och inte alls en stofil från forntiden, vilket förmodligen var min sons bedömning efter mitt "en liten slant"-uttalande.

Såklart att även språket förändras.

I dagarna kom en uppdaterad ordlista från Svenska Akademin ut. Det är trettonde upplagan på drygt 130 år. Ord stryks och nya ord tas in vartefter.

Jag förstår av en liten notis i min fackföreningstidning att en del människor blir ledsna när deras trogna bokstavskombinationstjänare får lämna plats för modernare ordrookies.

Svenska Akademin tröstar upprörda ordsaknare med att akademin inte har ett facit över svenska språket. Det går alltså bra att använda uttryck som "en liten slant" utan rättsliga påföljder.

Själv är jag språkliberal och tycker att ord är kul - gamla som nya. Det är spännande att använda ord i olika sammanhang för att se vad de åstadkommer - ord gör saker - ord skapar oss!

Jag snubblade på Michael Klingenstierna Hjerth när jag var ute och ordspanade på nätet. Han ger en 34 minuter och 35 sekunders föreläsning om ord som möjlighetsskapare:



Michaels budskap är att vi kan välja ord som förbättrar och möjlighetsmaximerar både för oss själva och för andra.

Trots mitt stenåldersordval när jag frågade sonen om hans ekonomiska situation är jag säker på att han är helt nöjd med resultatet.

Han fick 100 riksdaler extra med sig av sin gamla mor.

1 kommentar:

Esset sa...

När man bidrar ekonomiskt borde man säkra att få vara hur stenålders och nördig som helst ;)