söndag 6 september 2009

Om att bli äldre...

Cecilia Hagens senaste 332 sidors verk handlar om livet i allmänhet och att bli äldre i synnerhet. Boken består av betraktelser ur en 60-årig kvinnas vardag med inslag av åldersdiskriminering, nostalgi och nu-gör-jag-som-jag-vill-attityd eller för att citera Jane Fonda, vilket Cecilia Hagen gör: "det är no-bullshit-time nu".

En riktig aha-upplevelse får jag när Cecilia skriver om ålder:

"En av fördelarna med att bli allt äldre är att man hela tiden har kvar alla sina tidigare åldrar inom sig."

Kände på mig något sånt.

Varje gång jag ska träffa Fröken Isakson har jag nämligen ett tvångsmässigt behov av att gömma mig i syfte att kunna hoppa fram och skrämma henne. Nåväl, det är väl inte bara Fröken Isakson som blir utsatt för mina barnsligheter...

Cecilia är en suverän skribent. Hon syr ihop de mest lösrykta utsvävningarna till en stark röd tråd på ett rappt, roligt och intressant sätt. Enda undantaget, som jag ser det, är kapitlet "Om Wallenberg och mig" - det begriper inte jag vad det har i boken att göra. Hursomhelst påverkar inte dessa 15 Wallenbergsidor mitt positiva omdöme.

Betyg: Fem stretande Kulla-Gullor av fem möjliga. Boken är inte bara lättläst utan också både läs- och tänkvärd.

1 kommentar:

Fröken Isakson sa...

Haha ja din tokbusa, man skulle kunna tro att du är 15 ;). Kram