torsdag 3 september 2009

Mannen med den gula hatten

- När köpte ni de här biljetterna, frågar konduktörskan mig och mitt resesällskap när vi satt på tåget mot Arlanda för lite drygt en vecka sedan.

- Ja, mumlade jag, för kanske typ 2 månader sedan.

- Och ingen har hört av sig till er och sagt att ni sannolikt inte kommer att hinna med biljettutsatt tåg till Arlanda med anledning av ombyggnaden av tågbanan, frågar den vänliga konduktörskan vidare.

- Nix, svarar jag mer bestämt för det vet jag helt säkert.

- Ok, vi gör så här, fortsätter den vänliga konduktörskan. Jag ska också ta bussen från Strängnäs till Södertälje så jag ringer när vi sitter på den och hör om ni hinner hoppa på Arlandatåget i Södertälje.

Schysst, tänker vi samtidigt som vi också tycker att det är SJ:s sak att fixa vår redan köpta resa till Arlanda.

Väl på Södertäljebussen meddelar konduktörskan oss att vi inte hinner med Arlandatåget men att vi ska åka in till Stockholm och gå in på SJ:s kundservice så hjälper de oss där att fixa en ny resa tillika biljett till Arlanda.

Sagt och gjort - väl i Stockholm går vi direkt in på kundservice och ställer oss i kö framför disken som bemannas med en kvinna och en man. Jag hör mannen snäsa av SJ-kunden framför mig som vill veta hur bussarna går med ett surt: "Det kan väl inte jag veta".

Nu är det min tur och jag förklarar vårt ärende och refererar till den vänliga konduktörskan.

- Var har du köpt den här biljetten, undrar mannen surt samtidigt som han glor misstänksamt på mig.

- På internet, svarar jag oförstående på vilket sätt det påverkar den uppkomna situationen.

- Då ska du ju gå till biljettkassan här brevid för att få en ny, fortsätter han.

- Nähädu, försöker jag, jag skulle hit, det vet jag bestämt.

- Ska man byta biljett ska man till kassan, svarar mannen grinigt och otjänstvilligt.

Bara att ta en kölapp och ställa sig i den oändligt långa biljettkökassan. När vårt tur(?)nummer visas på displayen möts vi av en leende man som lyssnar uppmärksamt till vårt ärende och säger:

- Ni får nya biljetter i kundservice.

- Där har vi redan varit, svarar jag. Mannen i kundservice sa att vi skulle hit trots att vi insisterade på att vi skulle få nya biljetter hos honom just i kundservice.

- Mannen med den gula hatten, fortsätter jag upplysningsvis.

Var nu det kom ifrån. Kundservicemannen hade ingen hatt. Kanske inte heller något innanför den obefintliga hatten. Mannen med den gula hatten, däremot, är ju en schysst snubbe som med oändligt tålamod hjälper Nicke ur alla omöjliga och möjliga trassliga situationer som han nyfiket försätter sig i.

- Då vet jag vem du menar, säger mannen bakom biljettkassan samtidigt som han både ler stort och suckar djupt. Han fortsätter:

- Det är hans jobb att fixa detta men nu hjälper jag er.

Han hinner inte mer än vända sig om för att ta fram Arlanda-expressbiljetter så kommer "Mannen med den gula hatten" förbi. Vår biljettkasseman frågar honom varför han inte hjälpt oss men blir bara avsnäst med kommentaren: "Och vad ska du göra då - gå hem eller?".

Vad är sensmoralen i denna lilla berättelse från min husmorssemesterresa?

Jo, det är svårt att bygga ett varumärke men så otroligt lätt att förstöra det. Trots att jag och min kamrat träffade två trevliga och serviceinriktade SJ-anställda var vårt starkaste intryck från tågresan den otrevlige "Mannen med den gula hatten".

Oavsett om man har hatt eller ej gäller det alltså att ha något innanför hatten.

Om "Mannen i den vita hatten" har det är oklart. Vad som däremot är solklart är att Kent lyckats bygga sig ett framgångsrikt varumärke:


Bildnot:
Tips till SJ:s kundservice: Varningsskyltar för arga gubbar kan man köpa sig en på Tradera.

4 kommentarer:

Esset sa...

Tur att vi inte har några män i gula hattar där vi jobbar! ;)

Sigge sa...

Vete fan om jag inte hade rivit
stället med ett sånt bemötande.
Ibland kan det hjälpa om man
ställer till med en dj-vla scen.
Välkommen hem till svala Sverige.

Lotta Larsson sa...

Varken du eller dottern har flyt när det gäller resor med SJ till Arlanda. Jag tycker du ska maila din "Story" till SJ.

Anonym sa...

Håller med! Maila över din redogörelse till SJ- men det ska vara till rätt person dvs någon chef på högre nivå.

Att du haft en skön semester såg jag på ditt bruna,pigga fejs.

Anne-Li