söndag 27 september 2009

Mais qui

Trots att senaste bakom-baren-tjänstgöringen genomfördes på katastrofdatumet 11 september lyckades jag skramla ihop 84 kronor i välförtjänt dricks. Dricks vilken i sin tur går direkt till ökade ölkunskaper.

Förrförra veckans dricks investerade jag därför i en flaska Saint Landelin Mythique á 49, 90. Saint Landelin är ett ljust klosteröl från Frankrike som levereras i en 75 cl-flaska försluten på ett champangekorkliknande sätt.

Landelinen har en disig gyllene färg med ett ganska lätt skum. Systembolagslappen lovar en humlearomatisk smak med inslag av aprikos, knäckebröd, örter, honung och citrus. Kanske det - en lätt citrussöt eftersmak finns helt klart där. Landelinens nackdel är alkoholstyrkan som ligger på 7,5 %. Alkoholsmaken slår visserligen inte igenom men ska jag dricka ett så starkt öl vill jag ha mycket mera smak.

Betyg: på en ölskala från ett till fem placerar sig Saint Landelin på en öltrea. Det franska klosterölet är helt ok med plus för den schyssta flaskan med lyxkork. Minus för alkoholhalten och framförallt systembolagslappen som allt för ofta lovar för mycket.

2 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Ser lovande ut :). Vilken häftig kork. Snart får vi dricka öl ihop igen olsson! Can't wait ;)

Sigge sa...

Nu blev jag avis igen.
En Belgisk Trappistöl är
aldrig fel.