tisdag 8 september 2009

Ett gigantiskt frågetecken

Jag fattar ingenting när jag läser boken "Marilyn Manson - den långa vägen ut ur helvetet" som ska vara ett självbiografiskt verk.

Jag visste inte mycket om Marilyn Manson innan jag läste hans bok. Tyckte mest att han var en underlig, rätt läskig och besynnerlig figur. Undrade såklart om alla rykten var sanna om honom...många av dem är skrämmande.

Under läsningen tror jag att ska få svar. Det får jag inte. Jag blir mest förbannad.

För nog sjutton borde det vara så att en människa som beter sig så ofattbart dumt åt som Marilyn Manson beskriver att han själv gör har en tramautisk barndom bakom sig eller någon tärande psykisk sjukdom gnagande i sig. Det finns ingen bekännelse i boken om varken det ena eller andra. Förvisso hade Manson en farfar som ägnade sig åt perversiteter i det farfadern trodde var smyg, men av Mansons berättelse att döma gav han sig aldrig på någon annan.

Vilken exakt väg ur vilket helvete Manson har tagit sig är fullständigt oklart. Manson verkar mest tycka att han är en cool kille som super, knarkar, förnedrar och utnyttjar andra människor samt rent allmänt lever rövare. Vilka rykten om honom som är sanna tror jag inte ens han själv riktigt vet.

Ett citat ur boken säger nog trots allt rätt mycket om honom:

"Ju mindre folk förstår en, desto smartare framstår man inför dem"

Betyg: ett stort gigantiskt frågetecken. Släng boken på soptippen eller elda upp den. Läsvärdet är noll. Läsglädjen är utbytt mot läsilska. Ett råd både till Manson och Mansons presumtiva läsare är: gör något bättre med tiden!

2 kommentarer:

Jan Segerström sa...

I och för sig så skulle det va
roligt att se vad som döljer
sig inom hans pannben.
Vad har allt supande och knarkande ställt till med?
Man kanske skulle känna sig
riktigt normal själv.
Dä ä inte lätt å va sôm en ska,
nä en inte ä sôm en ä.

Fröken Isakson sa...

Vad trist att den var så superdålig :(, hade som sagt varit spännande att få veta hur han tänker.