måndag 21 september 2009

Det är en makalös manick

Imorse när jag slog upp mina blå bestämde jag mig för att idag är dagen när jag ska förstå begreppet process kontra begreppet funktion. Kan en funktion vara en process? Vilka processer ingår i en funktion.

Tur att jag är lyckligt lottad med smarta jobbarkompisar som jag kan utsätta för diverse processdiskussioner. För att konkretisera min oförståelse började jag resonemanget kring IT - kan IT vara en process? Eller är det alltid en funktion?

För 30 år sedan använde vi papper och penna för att skriva. Idag använder vi exempelvis Word och e-post istället. Om vi för 30 år sedan behövde ha ett register så hade vi en kortlåda. Kortlådan har vi idag i databaser eller excelfiler. Word, e-post, databaser och excel hittar vi vackert samlat i en apparat - dataapparaten.

Papper, penna och kortlådor var alltså arbetsredskap förr precis som officepaketet, databaser och e-posten är nu. Moderna arbetsredskap förpackade i en dator, vilka inte längre ens är särskilt modernt utan självklarheter - särskilt uppskattade av oss som ofta skriver fel och hatar att suddigummssudda ;)

Jisses, vad vi som inte gillar att gummisudda gillar Word. Words härliga värld där vi kan skriva fel och blixtsnabbt rätta, flytta stycken fortare än snabbt, klippa och klistra och bara ha det underbart skrivlätt!

Ibland undrar jag hur jag någonsin har klarat mig utan internet. Det enda jag kommer fram till när jag funderat en stund över det, är att det har jag egentligen aldrig gjort - klarat mig utan internet alltså. Tack vare internet kan jag enkelt, lätt och supersnabbt ta reda på allt jag vill när jag vill. Och att kommunicera med allt flera har aldrig varit så enkelt. Gamla kompisar såväl som nya internetbekantskaper.

Bo och Bengt menar att informationsteknologins snabba utveckling gör att drastiska processförändringar kan vara nödvändiga. Att vi ibland kan behöva utforma en helt ny process utan att ta hänsyn till den nuvarande strukturen:

"ett fundamentalt nytänkande och radikalt omstruktuerande av kärnprocesser för att uppnå dramatiska och samtida förbättringar i kritiska resultatfaktorer, såsom kostnad, kvalitet, service och snabbhet".

Min slutsats är att IT är en funktion i processerna, vilken kan användas för att göra gigantiska förbättringar i processen.

För visst är datorn en makalös manick med oändliga funktionsmöjligheter - inte en obegriplig evighetsmaskin:



Bildnot:
Första bilden till höger visar hur jag såg ut när jag gick till jobbet i morse. De två andra bilderna är hämtade från http://www.freefoto.com/

Textnot 1:
Citatet är taget ur Bo Bergman och Bengt Klefsjös bok "Kvalitet från behov till användning".

Textnot 2:
Om du tycker att min slutsats är knäpp får du gärna säga det - jag tar tacksamt emot fler processkompisar att utbyta processtankar med.

1 kommentar:

Lotta Larsson sa...

Jag du sätter verkligen ljuset (strålkastaren)på IKT och har alltid "lysande" inlägg på din blogg. Forsätt med det ljushuvud!