tisdag 18 augusti 2009

Soffa eller bokhylla

Det är inte bara att gå och köpa sig en soffa. Man måste beställa en soffa och sedan vänta i sådär 6 veckor innan man får den.

Förra veckan, efter att vi dumpat vår gamla soffa och blivit varse soffleveranstider, bestämde vi oss för att titta ut en ny soffa. Dottern följde med.

Vi hittade två soffor vi kunde tänka oss - en supermaffig "ta-upp-hela-vardagsrums-soffa" och en "bekväm, snygg och praktisk fast inte alls lika maffig" variant. Alla tre gillade supermaffig-soffan. Mannen och jag gillade även "mindre-maffig-men-ändå-lika-bra" varianten. Dottern mådde illa i den (?).

Hur gör vi nu?

Det enda vi hade tänkt behålla i befintligt möblemang var bokhyllan. Och fotona på barnen. I övrigt har allt förflyttas till soptippen.

- Varför ska vi behålla bokhyllan egentligen, hör jag mig själv säga när vi diskuterat ett tag och inser att ska maffig-soffan in då måste bokhyllan ut.

Det undrar övriga familjen också. Det är jag som varit stoppklossen när det kommer till fimpa bokhyllan förslaget. Jag har bara inte kunnat tänka den tanken.

Men egentligen - varför ska jag spara på en massa böcker. Hur ofta läser jag om en bok - typ nästan aldrig. På sista tiden köper jag dessutom bara pocket som jag alltid skickar vidare till vänner och bekanta för att jag inte har plats för fler böcker.

Nä, nu är beslutet taget. Bokhyllan åker ut.

Fast någon maffig-soffa blev det inte ändå idag när vi var och beställde oss en ny. Vi beslutade oss för den andra både bekväma och mer praktiska soffan. Fast i det läget var redan bokhylleväggen upptagen med en ny framtida väggdekoration. För när vi väl beslutat oss för att ge bort bokhyllan föddes nya inredningsidéer.

Det gäller att inte sitta fast i en bokhylla.

1 kommentar:

Fröken Isakson sa...

Det kommer bli hur snyggt som helst :). Lovely!

Hoppas man får en inbjudan om att dricka vin i din nya soffa :). Så det är ingen brådska att bli klara...jag kan ju inte dricka än på nån månad ;)