söndag 16 augusti 2009

Ord mot ord

"Carl-Gustaf Sundin, smittskyddsläkare i Landstinget Sörmland, håller inte med influensaforskaren Björn Olsen om att vaccinering av hela befolkningen är onödig" kan jag läsa i lokaltidningens fredagsupplaga.

Björn Olsen menar att det både är dyrt och onödigt att vaccinera hela svenska folket mot den så kallade svininfluensan. Sundin hävdar att Olsen har fel och att han går emot hela expertisen.

Jaså gör han!

Per Fugelli, professorn i socialmedicin, uttalar sig i grannkommunens lokaltidning och menar att det nu används miljarder kronor för skydd mot ett virus som är mindre dödligt än de som förekommer under normala influensasäsonger. Han anser också att mediernas bevakning av svininfluensan är hälsofarlig och att den bidrar till att skapa en panikstämning som till och med kan göra människor mer mottagliga för sjukdomar.

...emot hela expertisen...

Vad Otto Cars, professor klinisk bakteriologi, anser om just vaccinering av hela befolkningen vet jag inte då han ännu inte svarat på mitt mail, men däremot uttalar han sig på aftonbladet.se om problemet med överanvändning av antibiotika med resistenta så kallade mördarbakterier som följd.

Björn Oleson anser alltså att vi "överanvänder influensavaccin". Vad händer om vi massvaccinerar en befolkning mot ett "mindre dödligt virus än de som förekommer under normala influensasäsonger"? Innebär inte det att befolkningen, som då inte utsätts för viruset, inte heller kan bygga upp ett normalt försvar mot kommande virusar. Vad står då på framtida löpsedlar? Något om mördarvirus kanske...

Ord står mot ord i flera influensarelaterade frågor.

Svininfluensavaccinet innehåller kvicksilver, vilket går att läsa bland annat på krisberedskapsmyndighetens webbplats.
Kvicksilver är så pass skadligt att regeringen beslutat att förbjuda det i alla varor utom just läkemedel! Varför läkemedel är undantaget vet jag inte då både aluminium och formalin används som lösningsmedel, vilket alltså är kvicksilvrets funktion i vaccin.
(Även om jag själv inte är sugen på injecera något av ovan nämnda gifter.)

- Vi får i oss betydligt större doser kvicksilver genom att äta fisk från Östersjön än genom vaccin, uttalar sig Jan Liliemark, professor inom farmakoterapi på Läkemedelsverket, i en artikel publicerad i lokaltidningen tidigare i somras.

Fast när man ätit kvicksilverfisk ska kvicksilvret, som alltså är förbjudet för att det är hälsovådligt, passera kroppens inre skyddshinnor för att kunna tränga ut i blodbanan...det ska alltså inte medvetet skjutas rätt in i det cirkulerande blodet, vilket vi är beredda att göra med svininfluensavaccinet.

Ja, jag säger som halta Lotta - vem i hela världen kan man lita på:


2 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Ja, och jag tänker direkt på Tomas di Levas sång "För vem ska jag tro på
tro på
tro på när
Tro på när allt är såhär
Och ingenting vi nånsin med nåt menar
För vem ska jag tro på
tro på tro på när
Tro på när allt är såhär
Jag hoppas ändå på ett lyckligt slut"

Jan Segerström sa...

Nu har Malte och Humle växt till
sig. Skall brygga den 12/9.
Får se om det hinner bli några
kottar tills dess.
Spänd av förväntan.