lördag 22 augusti 2009

Inlägg, stödstrumpor och en rullator

- Skaffa dig inlägg till skorna så ska du se att det blir bättre, råder kiropraktorn mig som avslutning på mitt besök.

För fyra år sedan bröt jag vänster fot. Efter 8 veckors gipsning använde jag en hel höst till att träna upp foten igen. Efter den hösten tycker jag att foten funkat fint - jag har promenerat en hel del på den utan några problem.

I somras överansträngde jag emellertid foten. Jag borde såklart ha förstått att jag inte kunde ha "chip-chop-skor" på mig en hel stående och gående bartenderkväll, då vänsterfoten redan innan tydligt hade signalerat att "chip-chop-skor" inte funkar något vidare eftersom jag måste spänna foten varje gång jag tar ett steg för att just få med mig chip-choppen.

Skoguden straffade mig emellertid både meddetsamma och senare. Hela dagen efter överansträngningskvällen fick jag vara i fotvilarläge. Tre veckor senare vaknade jag en lördagmorgon och hade mysko ont i svankryggen.

- Det kan vara så att jag har fått ett njurstensanfall, sa jag hypokondriskt till mannen som satt och läste tidningen vid frukostbordet.

- Då skulle du inte stå där och tro - då skulle du studsa omkring som om djävulen stuckit tusen knivar i dig, svarade mannen med njurstenserfarenhet utan att titta upp från tidningen.

Trygg med det beskedet bestämde jag mig för att skura badrummet, vilket var ett stort stort misstag. Klick sa det i ryggen och så var den rörelsefriheten över.

Måndagmorgon ringde jag första bästa kiropraktor. Han tog emot mig med öppna armar bara för att få knäcka mig. Två rejäla låsningar hade foten ställt till ryggen med. Och skoinlägg är den permanenta lösningen. För när medelålders kvinnor går och bryter fötter måste de beakta att de är just medelålders - den perfekta läkningens tid är förbi.

Jaha - och vad väntar härnäst?

Det är lika bra att ta det säkra före det osäkra och redan vid inköpet av skoinläggen se till färgmatcha dem med både stödstrumpor och rullator.

1 kommentar:

Lotta Larsson sa...

Det räcker nog inte bara med inlägg utan hädan efter får du bara gå i fotriktiga skor. Dina högklackade skor är blott en dröm.