torsdag 20 augusti 2009

En i mängden

Handlingen utspelar sig på Gotland. Berättelsen är uppdelad i tre parallella spår; polisens arbete och ett par av dessa polisers liv, medias arbete och en av journalisternas liv samt bakgrunden till brottet och gärningsmannens liv.

Boken "I denna ljuva sommartid" är skriven av Mari Jungstedt. Det här är den första av hennes mordhistorier som jag tar mig igenom.

Trots att boken både är välskriven och spännande känner jag ingen större läsglädje.

Det känns som jag har läst boken förut!

Hela mordkonceptet är välbekant. Det finns oändligt med böcker i denna genre. Den här är bara ytterligare en i mängden - det som skiljer är att berättelsen utspelar sig på en annan plats med andra människor och att själva anledningen till mordeländet har en annan tragisk bakgrund.

Det här är sannolikt den sista svenska kriminalroman jag orkar läsa på ett bra tag.

Betyg: tre kriminalare av fem möjliga. En liten ovanlig buse hade inte skadat för att piggat upp berättelsen. Men trots allt är det ju inte den här bokens fel att jag tröttnat på förutsägbara mordhistorier.

2 kommentarer:

Sigge sa...

Har aldrig läst nåt av Mari J.
Blev lite sugen. Passar nog bra nu när hösten snart är här.
Själv gillar jag Stieg Larsson och
Camilla Läckberg.

infoufot sa...

Ja, Stieg Larssons böcker är verkligen bra - synd att det inte blir några fler.