torsdag 13 augusti 2009

Massor av finurliga kompisar

- Kolla, nu har jag löst den, säger sonen när jag kommer hem på onsdagkvällen samtidigt som han visar upp Rubikskuben som han ägt i exakt 2 dagar.

Jag stirrar med tefatsstora ögon ömsom på honom ömsom på den lösta Rubikskuben.

Rubik´s kub!

Jag minns i min ungdom...alltså för sådär ett par år sedan...när jag själv försökte lösa den där förbannande kuben. Efter många timmars lönlöst slitande insåg jag att enda sättet att lösa kuben var att ta isär bitarna med en tång och därefter limma ihop dem med Karlssons klister.

- Hur kom du på lösningen så snabbt? frågar jag sonen.

Nu är det sonens tur att titta förvånat på mig.

- På youtube såklart, svarar han. Där finns hur många filmer som helst om hur man löser kuben.

Se där, se där.

Hade jag haft tillgång till så många finurliga kompisar som dagens ungdomar har på internet hade sannolikt även jag löst kuben!


Filmnot:
Instruktionsfilmen är på engelska så inte nog med att sonen tränat på att följa en instruktion för att lösa ett logiskt problem - han har tränat på engelska också.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, nu har jag ju sett en del som är snitsigt snabba på kuben. Själv är jag snabbare på korsord.

Men kolla här:
http://www.youtube.com/watch?v=EicOto_ZNpk

Anne-Li

Infoufot sa...

Ääähhh, jag kan dricka en Leffe Blonde på 1 minut och 58 sekunder - det kan i varje fall inte Jacob 5 år ;)