söndag 23 augusti 2009

Effektiv marknadsföring

För tredje gången loggar jag in på Gotlands högskolas portal för att börja en ny kurs som distansstudent.

Härligt - här ska pluggas kvalitets- och verksamhetsutveckling för fullt.

Det första jag möts av, efter att jag loggat in, är frågan hur jag hittat kursen, då skolan vill veta hur de bäst kan marknadsföra sig framöver. För att få fler studenter, vilka ger skolan mer pengar, vilket gör att skolan kan fortsätta leva men också utveckla verksamheten så att skolan fortsättningsvis också är attraktiv för studenter, måste de såklart marknadsföra sig - tala för sin vara - visa upp sig.

Jag svarar som jag gjort de två tidigare kursstartsgångerna - jag har blivit tipsad av en kompis. Min före detta arbetskamrat tillika Fröken A talade mycket och gott om kursen som hon på den tiden vi jobbade tillsammans läste på Gotlands högskola, vilket i sin tur gjorde att jag blev intresserad och senare läste både den kursen och ännu en...och nu ytterligare en tredje.

Tur för Gotlands högskola att jag litade på Fröken A:s synnerligen goda omdöme. Det kunde ha varit så att jag mest tyckte att Fröken A gick omkring och snackade strunt. Då hade jag ju aldrig sökt till skolan. Och skolan hade gått miste om tre gånger distansstudentstatsbidrag - vilka ger ett härligt klirr i högskolekassan.

För att skaffa sig en egen uppfattning om vad studierna innebär är svårt om inte omöjligt. Den kursinformationen som finns läsbar för världen på Gotlands högskolas webbsida är inte särskilt ingående. Gotlands högskola har, av någon outgrundlig anledning, stängt in all detaljerad information om kursen i en portal. Till portalen behöver jag både användarnamn och lösenord. Och det kan jag bara få som student på skolan...
Jag har funderat en del på varför de låser in all smarrig information. Ja, att de låser in de omdömen och betyg som jag får på mina inlämningsuppgifter kan jag förstå - men resten. Kursplaneringar, kursuppgifter, kompendier, diskussionforum...allt detta som ger både nuvarande och presumtiva studenter god förståelse för vad kursen innehåller och innebär.

Visst är det konstigt!

Att de har valt att gömma världens bästa marknadsföring!

2 kommentarer:

Esset sa...

Kanske tror de att man måste låsa in juvelerna för att skydda dem från stöld ;)

Anonym sa...

Vilken tur för mig att du är nöjd med utbildningen. Hade inte varit bra för mitt självförtroende om mitt omdöme hade ifrågasatts. Ha, ha ha! Ha det så bra. Fröken A