onsdag 19 augusti 2009

Äntligen!

Imorgon är äntligen sommarlovet slut.

I 10 veckor har mina två tonåringar varit lediga från skolan. Tonåringar går inte och lägger sig efter Bolibompa. Tonåringar vänder på dygnet - sover så länge det är möjligt på förmiddagen och tittar på film långt in på småtimmarna.

Själv har jag bara vänt på dygnet under 4 veckor - det var så lång tid som min sommarsemester varade. Övrig sommarlovstid har jag hålögt gått omkring och undrat varför i hela friden tonåringarna har så lång ledighet.

— Skolan i dag är organiserad läsårsvis på samma sätt som i det gamla jordbrukssamhället där det var viktigt att barn och ungdomar var med hemma och hjälpte till, förklarar Bo Sundbäck från Hem och Skola i en artikel i Helsingborgs lokaltidning.

Jag tittar ut genom fönstret.

På våra "ägor" finns ingen åker. Där finns några kvadratmetrar gräsmatta som grannen och jag turas om att klippa. Det krävs helt säkert inte 10 veckors sommarlov för att hjälpa till med det - både grannen och jag klarar till och med av det samtidigt som vi arbetar fulla arbetsveckor.

-I dag ser samhället helt annorlunda ut, fortsätter Bo Sundbäck.

Att fem veckors semester, vilket är vad de flesta föräldrar har och att dessa räcker dåligt till alla skolans lov är en synpunkt han fått från många föräldrar. Föräldrarna pusslar och tar ofta hjälp av släktingar för att få ihop barnens ledighet.

- Många föräldrar känner oro för sina barn och jag tycker att man borde ta upp en diskussion om hur skolan ska se ut i ett modernt samhälle, säger Bo Sundbäck.

Bo Sundbäck tycker att Sverige allvarligt borde fundera på att göra som flera europeiska länder, bland annat våra nordiska danska grannar, och dela in läsåret på tre terminer med ett sommarlovet på sex eller sju veckor.

Själv pustar jag mest ut efter ett 10 veckors långt sommarlov och glädjer mig åt att det är hela 10 skolveckor innan det är dags för nästa lov: höstlovet - eller potatislovet som det kallades för fram till andra världskriget.

Textnot
På potatislovet kunde barnen inte bara få hjälpa till med att ta upp potatis utan de kunde också få hjälpa till att plocka lingon.

2 kommentarer:

Götilda sa...

instämmer av mitt fulla hjärta!

Bo S sa...

Lite småironiskt ser jag...;-)