torsdag 16 juli 2009

Vem ska jag tro på?

Precis som min kamrat Lotta har jag funderat på svininfluensan.

Svininfluensan slog ner som en mediablixt från en influensafri himmel under den veckan jag lyckades hålla mig mediaborta i Turkiet. Döm om min förvåning när jag kom hem och förstod att världen - bara på en vecka - drabbats av en pandemi. Åtminstone var det så i mitt svininfluensabegreppsliv.

Sedan dess har mediarapporter regelbundet styrkt uppgiften att svininfluensan kan vara världens nästa pandemi. Socialstyrelsen var så sent som i förra veckan inne på att vaccinera hela befolkningen mot eländet.


I morse meddelar morgontidningen mig att Socialstyrelsen har ändrat strategi. Vården ska nu koncentrera sig på de som löper störst risk att bli allvarligt sjuka; riskgrupperna det vill säga de med kroniska sjukdomar, nedsatt immunförsvar samt gravida och barn under två år. Med andra ord de som ofta är mest utsatta för alla slags sjukdomar.

Jag är ju lite till åren kommen och har varit med i några larmrapport-influensa-och-annat-djävulstygs-svängar:
  • Galna kosjukan
  • Ebola
  • Fågelinfluensan
  • Mördarbakterier som med ojämna mellanrum slagit till.
Det är inte utan att jag i mina mörkaste konspirationsteori-stunder snuddar vid tanken att läkemedelsbranchen och mediakonglomeratet möjligen har några influensapåsar ihop. Men så kan det ju såklart inte vara - både läkemedels- och mediabranchen vill förstås bara mänskligheten gott...

Jag blir inte mindre fundersam efter att under dagens morgonpromenad läst kvällstidningarnas löpsedlar. Den ena tidningen skriver om svininfluensalarmet och kan meddela hur jag får tillgång till vaccin just där jag bor. Den andra tipsar om sommarens bästa viner - som om det största hotet mot mänsligheten just nu är dåligt grillvin!

Thomas Di Leva och jag har en del gemensamt. Inte bara är vi båda födda 1963 och i Gävle, vi båda undrar också vem man ska tro på:

Inga kommentarer: