måndag 20 juli 2009

Rätt rolig transportled

Vet inte hur många Harry Potter filmer det finns, vet inte heller hur många jag sett.

Helt säker är jag däremot på att jag såg näst senaste "Harry Potter och Fenixordern", vilken allra senaste "Harry Potter och halvblodsprinsen" är en uppföljare till.



"Harry Potter och halvblodsprinsen" slutar i sin tur med en cliffhanger som såklart följs upp i nästa film som bygger på sista boken "Harry Potter och dödsrelikerna". Nästa film, förstår jag av Harry Potter artikeln i gratisfilmtidningen som sf så snällt delar ut, är så innehållsrik att den måste delas upp i två - en som kommer 2010 och den andra och helt sista som kommer 2011.

Trots att "Harry Potter och halvblodsprinsen" är en transportled mellan två filmer är den helt ok. Storyn är, som vanligt, lätt förvirrande för en vanlig medelbegåvad golf- och matintresserad 45-åring. Efter att ha läst några av böckerna och sett några av filmerna, om än oklart hur många, är jag emellertid van att inte fästa så mycket vikt vid alla krångliga namn och mystiska trolltrix - jag hänger med så gott det går.

Den lätt förvirrande berättelsen får hjälp av dels en pensionerad pigg trolldryckslärare som helt klart lättar upp stämningen, dels Harry Potter själv som nu visar en humoristisk sida. Jag skrattar faktiskt flera gånger under den 2,33 minuter långa filmen som känns bra mycket kortare förmodligen tack vare just dessa inslag.

Betyg: tre trolltrix av fem möjliga.

Inga kommentarer: