fredag 31 juli 2009

Långsam och rörig

En kort historia som görs lång - så känns det att läsa Linda Olssons "Sonat till Miriam".

För att göra den här historien så lång som möjligt har Linda använt alla adjektiv och adverb som finns i SAOL plus några till. Det gör berättelsen långsam och jag bara väntar på att den någon gång ska komma till saken!

Saken i sin tur är inte särskilt upplyftande; det handlar om några människors tämligen sorgliga livsödén. Massor av andra människor och småhistorier korsar berättelsevägen, och inte vet jag - kanske är det min golfdepression - hursomhelst tappar jag totalt fokus och kan inte hålla reda på alla sidekickers som poppar upp och runt.

Möjligen är jag orättvis mot Linda Olsson, som enligt mig mer framgångsrikt skrev debutboken "Nu vill jag sjunga dig milda sånger".

Eller annars är det så enkelt att Lindas sätt att skriva och mitt sätt att läsa helt enkelt inte är kompatibelt.

Betyg: en långsam och rörig sonat av fem snabba och strukturerade möjliga.

Inga kommentarer: