lördag 18 juli 2009

Internet gör livet lätt - del 2

Att skicka iväg min 15-åriga dotter utomlands på egen hand känns helt ok. Hon var tre veckor på språkresa redan som 14-åring och klarade sig galant.

För en vecka sedan åkte hon igen - till Dresden i Tyskland. Från Arlanda går det inga direktflyg till Dresden utan hon var tvungen att byta flyg någonstans och vi valde München, där hon hade 50 minuter mellan flighterna. Utan förseningar är det gott om tid.

Men vad vet man om förseningar?

Mer än att de uppstår - helt säkert - rätt ofta.

Därför följde jag min dotters flygresa via webben - med en viss hönsmammespänning ;)

Jag började på arlanda.se där jag kunde konstatera att planet kom iväg om än 15 minuter för sent. På Munich Airports webbplats såg jag lite senare att kapten flygit in förseningen och landat i tid. Anslutningsflyget till Dresden avgick som det skulle 50 minuter senare och landade precis som det skulle på Dresdens flygplats klockan 16.00.

Nu hade min dotter så himla gott om tid i Munchen så jag fick även ett sms från henne att hon kommit fram och satt och väntade på Dresden-gaten.

Man kan tycka vad man vill om teknikutvecklingen. Rätt säker är jag att mina föräldrar hade uppskattat i synnerhet om mobiltelefoner funnits, men även internet, när jag var ute och reste på 80-talet. Jag och en kamrat var ute och tågluffade i Europa en höst och meddelade oss regelbundet hem främst via vykort och någon gång även via collect-call, som var en besvärlig variant eftersom vi då var tvungna att leta upp en "telegraf".

Vykortsvarianten gjorde att mina föräldrar under en treveckorsperiod inte hörde ett knyst ifrån oss. De ringde, lite lätt oroliga, till min kamrats föräldrar som självklart inte heller hört något. Jag och min kamrat postade alltid vykorten samtidigt och i samma brevlådor. PosteItaliane var emellertid inte så snabba och distribuerade möjligen posten till Sverige via Sydpoolen, hursomhelst tog leveransen lite drygt tre veckor.

Så tacka vet jag teknikutvecklingen som jag även kommer att använda mig av när jag hämtar min dotter på Arlanda nästa vecka. Flygplatsen har en sms-tjänst som meddelar var på flygplatsen planet landar och eventuella förseningar.

Inga kommentarer: