fredag 24 juli 2009

Internet gör livet lätt - 3:dje och sista delen

- Nej, men är hon inte ledsen och längtar hem? frågar farmor uppriktigt oroad efter att fått veta att dottern är på läger i Tyskland.

- Varför skulle hon vara det, frågar mannen tillika farmors son.

- Jo, för när du var i hennes ålder och var ute på landet hos din farmor och farfar på somrarna längtade du hem jättemycket, svarar farmor som alltså drar slutsatser mellan det som händer nu med det som hänt tidigare och då endast i hennes liv och omgivning.

Var-det-så-då-måste-det-vara-så-nu-logik!

Skrattet fastnar lätt i halsen när jag inser att farmor på intet sätt är ensam om att referera till det som hände för decennier sedan och under helt andra omständigheter när hon betraktar sin samtid.

Utvecklingen av internet och digitala sociala medier samt hur de används är sådana exempel. Jag har mer än en gång träffat på människor till och med i min egen ålder (alltså i sina bästa år), och för all del även de som är 10 - 20 år yngre, som har svårt att acceptera den digitala utvecklingen.

Som tycker ungdomar lämnar ut sig alldeles för mycket i sina bloggdagböcker samtidigt som de jämför med sina egna låsta dagböcker som de skrev i under 70-talet. Som med skräck i blicken ondgör sig över CS, World of Warcraft, Lunarstorm, bilddagboken och facebook samtidigt som de lyriskt berättar hur bra och stärkande det var med de skogs- och gårdsgemensamma "riktiga" irl-lekar som de lekte när de var små. I sammanhanget kan jag nämna att dessa personer sällan eller aldrig har varit inne på någon av dessa webbplatser eller spel, trots det har dessa personer kunskap om dem. Märkligt men helt sant!

Min diagnos är att det rör sig om traditionella fall av "det-var-bättre-förr-sjukan". Som jag förstår har människor drabbats av den i alla tider. Kanske beror det på rädsla för det som är nytt och okänt, kanske beror det på något annat, vad vet jag...

Vad jag vet är att människor som inte accepterar utvecklingen går miste om den digitala utvecklingens fördelar och att de sannolikt kommer att få det svårt framöver. I dagens lokaltidning gick att läsa en notis om att allt mer tid spendera på nätet, vilket en färsk Sifo-undersökning visar. Internet är här för att stanna. Många företag och organisationer väljer att använda internet och dess möjligheter för kommunikation, information och marknadsföring. Allt fler kommer att göra det. Samtliga kommer att behöva medarbetare som förstår och behärskar tekniken.

Som inte rutinmässigt säger nej till det som är nytt och okänt. Som ser möjligheter istället för hinder. Som utgår ifrån hur det är nu istället för "hur det var förr".

Som säger ja istället för nej - precis som Jim Carrey tvingade sig att göra i filmen YES-man (fast kanske inte lika ofta ;)



För vår bästa tid är ju nu!

Bildnot:
Dagboken med lås kan du köpa från giftstore.se för endast 49 kronor.

2 kommentarer:

larshultqvist sa...

Jag håller med 100%. Jag tycker det är så synd att vissa människor inte inser fördelarna och att man inte väljer internet kontakt eller IRL kontakt. Internet kontakten leder ju ofta till att man träffas i verkliga livet vilket kanske inte annars skulle ha hänt.

Att vi lyckades pricka in en dag då du jobbade i puben skulle ju inte ha hänt om det inte var för FB.

Jag träffade 40 personer under mitt senaste Sverigebesök från det jobb som jag lämnade 1999. Det hade inte heller hänt utan FB.

Allt som är så litet och lätt att göra på nätet kan leda till massor med trevliga kontakter och ibland möten i verkliga livet.

Det är så synd att inte fler inser detta.

Lotta Larsson sa...

"Om stenåldersbarnen alltid hade gjort som deras föräldrar sade,
hade vi fortfarande befunnit oss på stenåldern."

Tack och lov att det är så många barn, ungdomar och vuxna som ser möjligheterna med den digitala samhället.