tisdag 7 juli 2009

Du eller ni?

Blodsockret är nere under fotknölsnivå samtidigt som sonen absolut ska in till sportaffären och handla.

Sonen och mannen går in på sportaffären - själv stapplar jag på skakiga ben in på närmaste café.

- Vad får det lov att vara, säger den unga tjejen bakom disken.

- Café latte och en bulle, svarar jag med svag röst.

- Ska ni äta här, fortsätter hon att fråga.

Ni!

Vadnudå, har någon glupen familjemedlem smygit sig in bakom mig. Jag vänder mig om men där är tvärtomt både på mina familjemedlemmar och andras familjemedlemmar!

- Jag vill ha kaffet i pappersmugg men bullen på fat, svarar jag och tror att jag kanske hört ni-fel.

- Ni äter alltså bullen här och tar kaffet med er, fortsätter envist butiksbiträdet.

Nu börjar jag bli irriterad. Ser människan dubbelt? För så himla gammal är jag väl inte så att jag borde bli tilltalad med ni. Jag säger därför bestämt:

- JAG ÄR SJÄLV!

- Varsågod, säger snorungen. Ska ni betala med kort eller kontant.

Det är bara att ge upp. Jag får helt enkelt finna mig i att bli niad!

Textnot:
En länk till Dagens handel som påstår att 15 % av Sveriges befolkning fördrar ni. Enligt artikeln är "ni en nitlott".

4 kommentarer:

larshultqvist sa...

Ni har talang för att skriva roligt. Jag skulle behöva lite av detta på min blogg för jag är för seriös och tråkig.

Jag vet att många (inkl min syster) blir ruskigt irriterade av att bli niad. Jag tycker det är lite trevligt faktiskt. Har inget emot att bli niad. Med den s.k 'Du-reformen' så försvann ju det mesta av artighet och folkvett i Sverige. Håller ni inte med :-)

larshultqvist sa...

Ni har talang för att skriva roligt. Jag skulle behöva lite av detta på min blogg för jag är för seriös och tråkig.

Jag vet att många (inkl min syster) blir ruskigt irriterade av att bli niad. Jag tycker det är lite trevligt faktiskt. Har inget emot att bli niad. Med den s.k 'Du-reformen' så försvann ju det mesta av artighet och folkvett i Sverige. Håller ni inte med :-)

Sigge sa...

Det verkar som att nån har vaknat
på fel sida.
Var glad att hon inte kallade dig
bonndjävel.

Infoufot sa...

lars: tack ska NI ha. Det är roligt att NI gillar min blogg. Jag ska också komma ihåg att NIA er nästa gång NI besöker puben :)
Sigge: ja, man får vara glad för det lilla!