onsdag 29 juli 2009

Bytt bytt kommer aldrig mer igen

Har allvarliga funderingar att lägga golfklubborna på hyllan!

Sliter och släpar för att få det gyllene scorekortet med 18 poäng. Har massor av andra scorekort; på 14 poäng, 15 poäng, 16 poäng och 17 poäng men inte 18. Det är 18 man ska ha för att få officiellt handikapp.

På väg hem igår kväll, efter ännu en 18-poängslösgolfrunda, åkte jag förbi Djurgården. Där sprang lyckliga hundägare runt och lekte bekymmerslöst med sina söta små husdjur. Det kanske kan vara något istället, tänkte jag.

En hund!

För vad är det som är så bra med golf egentligen? Det är att komma ut ofta och mycket samt att ha någon att snacka med. Precis som med en hund alltså!

Väl hemma träffade jag på grannarna. De insåg genast stundens allvar och kom därför omedelbart över med en flaska whiskey och en flaska likör som lindring. Deras hund följde med som sällskap.

Han är världens sötaste och mest sociala hund. Även han kände på sig att jag var bekymrad och viftade därför lite extra på svansen som uppmuntran och tröst.

- Jag vill också ha en hund, sa jag.

- Men du kan ju låna vår, sa grannarna snällt.

- Nä, jag vill ha en egen, svarade jag otacksamt.

- Om ni får mina golfklubbor kan väl jag få eran hund, föreslog jag. Kolla - han tror ju redan att han bor här, fortsatte jag och pekade mot världens sötaste hund som gått in och lagt sig i mitt vardagsrum.

Många dåliga förslag har de säkert hört talas om men detta tog ändå priset. Chockade av bara tanken kunde grannarna inte annat än skratta skräckslaget, nicka vagt och korsa alla fingrar och tår som en slags försäkran om att ett golfset aldrig någonsin skulle komma in genom deras ytterdörr - särskilt inte som byte mot hunden.

Själv gör jag min egen tolkning - så bytt bytt kommer aldrig mer igen!

8 kommentarer:

larshultqvist sa...

Ah, så du har inte officiellt handicap? Det förklara entesuiasmen för golf som jag ofta har läst om i dina inlägg. Kommer ihåg den känslan. När jag spelade räckte det inte med en 9-håls runda för att komma ner på officiellt handicap. Man behövde spela ihop åtminstone 36 poäng. Har de släppt det kravet?

Infoufot sa...

Nja, här i Sverige har de skärpt kraven från 2004: först ska man gå en himla lång utbildning, göra en massa slagprov och ett teoriprov. Därefter ska man ta grönt kort, vilket är att spela 18 poäng från svart-gul markering - grönt kort har jag. Därefter ska man ha minst 3 scorekort från rött eller gult varav ett med åtminstone 18 poäng på 9 hål. Jag skulle såklart ha börjat med golf redan 2003 - då räckte det med att gå en kortare utbildning, göra ett teoriprov och slå några bra slag på en eller två banor så fick man officiellt handikapp.

larshultqvist sa...

Fattade först nu att det är du som är 'infoufot' läste det först med franskt uttal 'åengfåto' :-)

Fröken Isakson sa...

Klart Olsson ska ha en vovve. Om inte så kan du få låna Mille också....då har du ju två lånvovvar ;). kram

Esset sa...

Skaffa Vovve du så får du något att göra på lunchrasterna också ;)

Sigge sa...

Ang. Hund.
Är ibland "barnvakt" till dotterns
vovve. Det räcker för mig.
Lagomt att ha några dar och sen få lämna tillbaks.
Ang. Golf.
Den dagen jag går i pension och
tröttnat på de intressen jag har nu, då ska jag börja spela golf.

Anonym sa...

Självklart ska du köpa en hund! Och vad jag tycker om golf...det vet du redan. Hundpromenader kombinerat med schackspel, korsord och öl det gör människan frisk och nöjd.

Anne-Liiiiiiiiiii

Götilda sa...

Inte hund, inte golf, brygg öl för tusan!