lördag 6 juni 2009

Sverige, Sverige älskade vän

Nationaldag, studenten och VM-kval - allt på en och samma dag.

Då staden firar 350-års jubileum kommer kungen och drottningen på besök. De ska åka runt på studiebesök, käka lunch med kommunkändisar och vinka till folket från stadshusbalkongen kanske i takt till tonerna av "Du gamla, du fria".

Hur det blir med den saken lär jag inget få veta då jag själv samtidigt ska stå på en skolgård och gratta en student. Jag kommer att fortsätta att fira honom på mottagningen hemma hos hans föräldrar för att senare, när studenten tröttnat på släktingar, vänner och bekanta och dragit vidare på studentfest på stan, titta på matchen Sverige - Danmark på studentens föräldrars 42- tummare.

Helt säkert sjunger drygt 30 000 pers "Du gamla, du fria" på Råsunda ikväll. Åtminstone skrållades nationalsången högt för exakt två år sedan då Sverige mötte Island och jag själv gjorde en berömvärd insats i ylandet.

Och imorgon är det EU-val. Igår förtidsröstade jag genom att lägga en valpapperslapp i ett valpapperskuvert. Då funderade jag på hur länge till den här pappersvalhanteringen kommer att finnas.

När är det dags att digitalisera hela processen och börja med bland annat SMS-röstning?

Kanske skulle vi kunna hålla en SMS-folkomröstning för att prova hur det funkar och för att få veta folkets åsikt om nationalsång.

"Du gamla, du fria" har tjänstgjort sedan 1844 och som alla gamla trotjänare som jobbat hårt och länge är det väl ändå dags med en välförtjänt pensionering!

Grattis Sverige på den stora dagen!

Min present är också mitt bidrag i SMS-valet till ny nationalsång:


DirreN mitt på planeten

De snygga fotbollsspelarna har jag lånat från http://svenskfotboll.se/landslag/herrar/

Mer om EU-valet finns på http://www.rosta7juni.se/

1 kommentar:

Götilda sa...

På valdagen ska man ta på sig fina kläder, ta barnen i hand och promenera till vallokalen. Där ska man heja på grannar och bekanta, ta ett antal valsedlar för att behålla valhemligheten, gå in bakom grönt skynke och sen lämna kuvertet till Monica eller hennes kamrater.
Inga sms-röster för mig - men kanske för barna, bara dom röstar så!
Götilda