söndag 21 juni 2009

Som smakrikt vatten

Typiskt för en veteöl är att den är överjäst och att den är gjord inte bara på kornmalt utan också såklart på vetemalt. Vetet ger en mildare och friskare ton med låg humlebeska, vilket gör att ölet får en smak som domineras av jästens olika aromer. Veteöl, är enligt Wikipedia, lätt och friskt och ytterst sällan beskt.

Hoegaarden är ett veteöl från Belgien. En veteöl kan också ha tyskt eller amerikanskt ursprung. Det som skiljer dem åt är andelen vetemalt, kryddning och jästsort.

Hoegaarden är den första veteöl jag dricker någonsin.

Den sista också.

Det är smakrikare att dricka vatten.

Hoegaarden är grumlig och ljusgul - ser rätt skum ut. Jag tar en stor klunk veteöl och är, efter att jag svalt den, osäker på om jag druckit något överhuvudtaget. Det enda den smakar är bubbligt. Med enormt mycket god vilja kan jag nog hitta en liten eftersmak av citron/grape väl väl dolt.

Kanske kan jag tänka mig att rekommendera veteöl till den som inte gillar öl. Men å andra sidan - då är det väl bättre att dricka vatten!

Betyg: en bortglömd vetesäck bakom ett vattentorn. Kanske kan man ha veteölet att bada i.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Själv provade jag Hoegaardens hallon-öl för ett par veckor sedan. Gick att få ner om den var riktigt kall men det var inte gott. Men idag har vi ätit sillrester och till det passade Arboga Spring Ale sååååå gott. nu är det dags för kaffe, jordgubbar o hemgjord vaniljglass.

Anne-Li

Lotta Larsson sa...

Monica, tror du inte att ölen duger till att utrota mördarsniglar.

Infoufot sa...

Anne-li: Hallon mums, det påminner mig om att jag har två liter jordgubbar som står och väntar i köket.
Lotta: jag tror att det räknas som djurplågeri.

Sigge sa...

Håller med lite ang.Veteöl.
Till fisk så kan det va gott.
En Erdinger till Aborre är bra.
Nu är det sommar så då ska det va
Lager eller en god, lätt Ale.
Själv har jag druckit egengjord
bira med ganska bra beska under
midsommarhelgen.

Anonym sa...

Jag tänker inte börja dricka vatten! Jag gillar min veteöl, Erdinger Weissbier Kristallklar.
Jag blir iaf roligare med erdinger... :o)
//Mattanten

Esset sa...

Om man dricker en Hoegaarden i hemlandet Belgien, får man den serverad med en citronskiva i. Jag håller inte med dig om att den är smaklös, men den är heller inte god. Smakar mer som degspadet när man ska baka, innan man hällt i annat än vatten och jäst.

Anonym sa...

Alltså ingen gillar whistkey, vin, öl, mögelost, surströmming, ostron... vid första smakprovet. Att avfärda något efter en klunk är inte direktörsmanér. Själv tyckte jag belgisk öl brände på tungan första gångerna. Nu vet jag att belgare är bäst och Hoegarden hör till de bättre. Fast allra bäst är den belgiska veteöl som maken brygger till trädgårdsöl åt mig varje sommar. (utom detta år när han bara brygger åt andra)¨
Livet vore tråkigare utan belgisk veteöl!
Götilda

infoufot sa...

Sigge: ja, jag säger ju det: Hoegaarden trivs precis som fisken med mycket vatten :)
Mattanten: drick på du. Har du roligt blir du glad. Är du glad är jag glad. Är jag glad är alla glada.
Esset: degspad...hum...smaklöst låter faktiskt som ett väldigt mycket bättre betyg.
Göthilda: är beredd att ompröva - bjud hem mig till din trädgårdsöl så ska jag testa igen.