lördag 20 juni 2009

Oändligt med rooibos-te

Alexander McCall Smith är inte bara jurist och professor utan också författare till en hel serie av böcker om Mma Ramotswe som driver Damernas dektektivbyrå i Botswana. Serien om Mma Ramotswe och hennes detektivbyrå är omåttligt populär och har sålts i över 14 miljoner exemplar och översatts till 39 språk.

Jag har läst två av böckerna: "Damernas dektektivbyrå" och "Lycka och ett par blå skor". Berättelserna är små snälla söta händelser ur det afrikanska vardagslivet. Den som oroar sig för detaljerade blodiga våldsbeskrivningar kan lungt öppna McCall Smiths böcker.

Det är emellertid något med språket som stör mig.
Litteraturvetare brukar säga att Hemingway skrev hårdkokt; en fåordig, effektiv berättarstil som på ytan verkar oberörd - typ lite macho. Kanske kan man säga att McCall Smith skriver lättstekt; på ett staccatoliknande sätt som gör att jag upplever att meningarna studsar fram tvärt avskilda från varandra - det gör att språket känns naivt - lite barnsligt.

Störande är det hursomhelst för jag tappar fokus - jag gillar texter med god textbindning - det är ett stöd för mig som läsare med syfte att smidigt föra berättelsen framåt. Och det är synd att jag tappar fokus för jag vill också kunna uppskatta berättelserna på samma sätt som många andra uppenbarligen gör.

Betyg: tre koppar rooibos-te, som tyvärr inte dragit tillräckligt länge och därför är lätt blaskiga, av fem härliga uppfriskande och stärkande rooiboskoppar möjliga. Tipset till McCall Smith eller möjligen hans översättare för att uppnå bättre och fler rooiboskoppar är att använda rejält mycket mer smör för smidigare detektivstekning.

Fotnot:
Mme Ramotse dricker kopiöst mycket med Rooibos te som är gjort på blad från en järnekbuske som enbart växer i ett begränsat område i Sydafrika.

Inga kommentarer: