fredag 19 juni 2009

Miljoner midsommarmöjligheter

Dottern och jag är själva hemma då mannen och sonen firar midsommar med släkt 105 mil härifrån.

Det innebär ett utökat ansvar för mig som förälder - jag förväntas inte bara se till att tonåringen får mat utan också att hon är i tryggt förvar under värsta bushelgen. Av den senare anledningen har jag sista veckorna, ödmjukt och stillsamt, frågat henne om hon har några midsommarplaner och vad de i sådana fall innebär.

Hon har varje gång jag frågat tittat oförstående på mig men ändå varit vänlig nog att kortfattat redogöra för några av de tänkbara midsommarplanerna. Den oförstående blicken beror på att hon inte alls kan begripa varför jag behöver veta vad hon ska göra i förväg - för det vet hon ju inte själv - för hur ska man kunna veta det? Hon är en äkta MeWe - en möjlighetsmaximerare som lämnar alla dörrar öppna till sista stund.

Igår kväll förstod jag av diverse spontana uttalanden att hennes planerna fortfarande var oklara, men att det geografiska området som midsommarplanerna omfattade var nere på cykelradie, vilket jag kände som en stor lättnad. För kunna fråga henne ännu en gång om midsommar, utan att få den där "vilken-planet-kommer-du-ifrån-blicken", kom jag på det ursmarta tricket att fråga henne om vilka matplaner hon har för midsommarafton.

Hon älskar mat!

Den här gången tittade hon på mig som om jag faktiskt var en jordbo - jag kom med en högst relevant fråga. Tja, hon skulle nog trots allt behöva äta hemma ett par gånger även på midsommarafton.

Hoppsan - det innebär att jag måste köpa midsommarmat. Undra vad en möjlighetsmaximerande MeWe vill äta till midsommar, tänkte jag och frågade henne.

- Lax, svarar dottern.

Jag funderade då länge på hur man tillagar lax. Det hjälpte inte att jag funderade länge - jag kom ändå inte på det. Däremot drog jag mig till minnes Hemköps delikatessdisk som jag stod och hängde vid igår och där massor av laxar låg och såg färdiglagade ut.

Så nu har jag varit nere på Hemköp och lyckats få köpa varmrökt lax från den stängda delikatessdisken av den snälle färskvaruchefen som tillfälligt öppnat laxförsäljningen bara för mig då jag stått där och blängt på honom med bedjande labradorögon.

Till mig själv har jag inskaffat fyra pocketböcker, fast jag har bara betalat för tre, så jag har något att göra när jag sitter och väntar på att få hämta hem min dotter från vad hon nu tänker ha för sig i kväll.

Glad midsommar!

P.S Var inte orolig - jag har inte snattat en bok. Åhléns var så himla snälla att bjuda på en bok när jag köpte fyra :)

Den goda laxen har jag lånat av smygerokeri.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Torbjörn Flygts bok - så där. Bäst är som hans "Underdog". "Medmänniskor" fick vi alla av vår chef Annika i vårspresent! Klokt val.
Mian Lodalens "Dårens dotter" ska jag också läsa.Men den fjärde boken kan jag inte identifiera? är det J H Khemiris bok så säger jag bara - YES.

Anne-li

Infoufot sa...

Anne-li: jodå, "ett öga rött". Snart klar med Himmel, tycker den är bra, fast inte lika bra som Underdog förstås. Och är den sämst av de fyra jag köpt har jag gjort riktigt bra köp!

Anonym sa...

Jag lånar gärna "Dårens dotter" när du läst den hälsar AnnaP - om det är ok förstås! :-)