söndag 7 juni 2009

I demokratins tjänst

De senaste 20 åren har jag jobbat som valarbetare.

Arbetet har inte varit särskilt betungande med tanke på hur sällan det är val. Förutom val till riksdagen som sker var 4:e år har jag varit inkallad för att valarbeta vid folkomrösningar och val till EU-parlamentet.

Mina första 16 år i demokratins tjänst valförrättade jag i vallokal. Delade ut kuvert, prickade av röstare i röstlängd och stoppade ner kuvert i valurnor. Vid valet 2006 flyttade jag in till stadshuset för att under valnatten ta emot och samla in alla röster från vallokalerna. Det kan innebär sen tjänstgöring långt in på morgonen därpå.

Har Sverige otur får jag gå hem riktigt tidigt i år.

Valdeltagandet till EU-parlamentet vid valet 2004 var så lågt som 37,9 %. Blir det lika lågt i år är det således inte många röster att räkna ihop och skicka vidare för samordning i stadshuset, vilket i sin tur innebär att jag kan gå hem tidigt. Det skulle vara bra för min skönhetssömn, men förödande för demokratin.

För det är väl demokrati vi vill ha? Med tanke på alternativen anarki och diktatur känns svaret självklart. Båda alternativen påstås nämligen utövas/pågå hemma hos mig:

  • Trots att familjen tar gemensamma majoritetsbeslut som till exempel att smutsig disk ska placeras i diskmaskinen hittas, bara microsekunder senare, just smutsig disk vid datorerna, på soffbordet, brevid sängar och på diskbänken. Snacka om diskanarki.
  • Det påstås också att det utövas diktatur i hemmet och diktatorn ska enligt ett par tonåringar vara jag. Enligt de här tonåringarna är inte heller diktatur ett tänkbart alternativt styrskick.

Med demokrati kommer både skyldigheter och rättigheter. En skyldighet är att delta i valen. 46, 8 procent av Sveriges befolkning röstade mot ett EU-medlemskap för 15 år sedan - samtidigt röstade 52,3 % för.

I en demokrati är det majoritetens åsikt som får råda - alltså får jag inte alltid som jag vill. Vill jag därmot ha demokrati måste jag acceptera och anpassa mig efter demokratiskt tagna beslut.

Och att tro att det här valet handlar om huruvida Sverige ska vara med i EU eller inte är lönlöst.

Vi är redan med!

Så gå och rösta - se till att jag får jobba länge i natt!

DemokratiDirreN

5 kommentarer:

Esset sa...

Självklart ska jag bidra till att du får jobba sent...så blir kanske åtminstone förmiddagen lugn imorgon...;)

Lotta Larsson sa...

Jag har varit iväg och röstat vilket borde vara självklart för alla som får rösta!!!

Anonym sa...

Självklart röstade jag (dock på förhand). Vi svenskar är bortskämda...vi vill ha och ha....men inte bidra. För människor som lever i diktaturer är det många gånger en ouppnåelig dröm.

Anne-Liiiiiiiii

Anonym sa...

Det är en skyldighet att rösta när vi lever i ett demokratiskt samhälle - så det så och självklart har jag röstat och på rätt parti! :-)

AnnaP

Sigge sa...

Jag och min fru lever i ett riktigt
demokratiskt förhållande.
Varannan dag, gör hon vad hon vill.
De andra dagarna gör jag,
vad hon vill.