tisdag 2 juni 2009

Det enda bestående är förändring

Det finns inte så mycket som man kan vara säker på. Vad man kan vara säker på är emellertid att det kommer att ske förändringar. Hur man väljer att hantera dessa är olika.

I boken "Vem snodde osten" beskrivs hur fyra olika ostätare väljer att anpassa sig, eller inte anpassa sig, till förändringar som sker oavsett om ostätarna gillar dem.

Det är ostätarparet Sniff och Snabb som hela tiden håller tentaklarna ute för att vädra ost - var är den nu och vart är den på väg. Sniff och Snabb vilar inte på växlarna utan ger sig ut och efter osten vartefter den förflyttar sig.

Ostätarparet Suck och Stön har det besvärligare. De har en gång för alla hittat osten och gillar inte när den tar slut eller förflyttar sig. Stön har så svårt att acceptera förändringar att han håller på att stryka med på kuppen - Stön tänker inte lämna ostkupan trots att den är tom för VEM SNODDE OSTEN? Osten som Stön tog för givet var hans - "det är inte rättvist".

Vem snodde osten är en lätt- och snabbläst berättelse som insiktsfullt och roande beskriver hur vi kan välja att tackla förändringar både i arbetsliv och privatliv.

Och så var det dags för lite självrannsakan - vem av ostätarna är jag?

Jag är nog en Snabb. Full fart framåt - vad väntar vi på? Snabb har såklart god hjälp av Sniff för det gäller ju att gå åt rätt håll - fast å andra sidan så hinner man ju gå åt alla möjliga håll bara man snabbar på ;)

Mina närmaste bekräftar bilden, tycker att jag är rätt intensiv ibland och läskigt lik Marléne i Rent hus när hon hurtigt utbrister, mitt i värsta städkaosena: "här finns inget att vänta på" samtidigt som hon ger snabba städtips till långsamma Suck och Stön programdeltagare.




Bokbetyg: fem Camembertostar av fem möjliga. Låt inte osten ligga för länge i kylskåpet bara för då kommer Marléne och undrar varför du väntat på att städa bort den.

Dirren mitt på planeten

1 kommentar:

Lotta Larsson sa...

Sitter här arlamorgon och småfnissar.
Den där boken ska jag också läsa.