måndag 1 juni 2009

"De andra har så svårt att samarbeta..."

"...de gör ju inte som jag säger".

Så sa en utröstad Robinsondeltagare för några Robinsonsäsonger sedan. Jag kom inte ihåg hennes namn, jag kommer bara ihåg det fantastiska uttalandet.

Nu är årets Robinson slut och huruvida "dåligt samarbete" gjort att deltagare röstats ut vet jag just inget om då jag bara sett ett par avsnitt.

Bruce Dixon som föreläser på konferensen Framtidens lärande menar att det är väsentligt att kunna samarbeta och att det är något vi måste lära oss tidigt i skolan. Bruce Dixon är grundarna av Anytime Anywhere learning och har ett förflutet som lärare och rektor.

Han menar att färdigheter som dagens elever behöver är bland annat god analytisk förmåga, problemlösningsförmåga, kommunikationsförmåga och samarbetsförmåga. Han säger att:

"Communication is the leveler, collaboration is the glue"

De "nya" färdigheter är långt från pluttifikationstabellens utantillkunnande.

Den utröstade Robinsondeltagaren med osamarbetsvilliga medtävlare hade behövt ännu ett par färdigheter: självinsikt och självkritik.

Med dessa två färdigheter i bagaget blir omgivningen mycket mer samarbetsvillig ;)

DirreN mitt på planeten

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så klok, Dirren. Varför blir inte du den nya tidens lärare, eller det kanske du redan är? ;-)

AnnaPanna

Dirren sa...

AnnaPanna: Nej, det var inte på förekommen skolanledning jag tänkte på samarbetskunskaper häromdagen utan en helt annat irl-händelse. Lärare både idag och framöver förstår vikten av att utveckla eleverna förmåga att samarbeta - såklart lyckas de inte jämt ;)