söndag 24 maj 2009

Vem och var är jag?

MeWe-generationen är här - dagens unga som är starka individualister och som tycker att det viktigaste i livet är att vara fri. En MeWe är född runt mitten på 80-talet och framåt. De kallas också för moklofs - mobile kids with lots of friends. En generation ständigt i rörelse, med massor av vänner, inte lika mycket pengar men med stor lust att shoppa.

Dagens unga är morgondagens vuxna påpekar Thomas Fürth under sin föreläsning på konferensen Framtidens lärande.

Det betyder ju att dagens vuxna var gårdagens unga, tänker jag snabbt och försöker samtidigt lista ut vilken av alla Thomas generationer som jag tillhör och vad i sådana fall den generationens livsstil kallas.

Nu blir det många begrepp att hålla reda på:

Baby-boomers, eller rekordgenerationen, förstår jag att 40-talisterna tillhör. Många är de, mycket har de, och ett gott pensionärsliv får de med golf och paraplydrinkar på dagordningen dagarna i ända. Kallas också Sallies – senior adult life lovers experiencing a second spring - eller rätt och slätt Jätteproppen Orvar.

Mellan rekordgenerationen och generation Y, som nu plötsligt MeWe-generationen kallas, finns den klämda generationen X. En generation med ständigt tidsbrist mest på grund av alla eget uppsatta ambitioner. I generation X hittas Yupplots, Young Urban Professional Parents with Lack of Time. Gruppen utgörs av välutbildade stadsbor med god inkomst, som dessutom är föräldrar. Åldern för en yupplot ligger på mellan 30 och 50 år.

Vem och är och var ska jag placeras in?

Enklast är att göra en "Karlsson på taket":

- Jag är en vacker och genomklok och lagom tjock kvinna i mina bästa år (fast Karlsson sa förstås man).

Och som generationsväljare på vägen kommer här ett ex-tips från Kent:



BloggDirreN

7 kommentarer:

Götilda sa...

Blir alltid irriterad när någon försöker pressa in folk i mallar. Minns tydligt när "Jack" kom och media påstod att det var min generation där alla suttit i Stockholms parker och druckit rosevin. Själv hade jag stampat utanför Systembolaget med en bössa (insamlings pg 400 499) i hand hela Lundelltiden...

Dirren mitt på planeten sa...

Götilda: jag tror att du också tillhör Karlsson-på-taket-generationen, eller hur :)

Anonym sa...

Ha ha ha....här sitter jag o dricker rosévin medan regnet smattrar mot rutan och jag tänker att du - min favoritbloggare är mycket sötare och roligare än Karlsson på taket. Själv är jag snart +55 - konstigt.....jag som är både piggareoch mer på alerten än många 80-talister!

Anonym Anne-Li

GolfDirren sa...

Anonyma Anne-Li: Tack för alla komplimanger. Ja, Karlsson på taket kan nog knappast nomineras som sötast och/eller roligast i Sverige - men självförtroendet det är oslagbart :)
Och den där om att vara i sina bästa år den tycker jag är bra - det har jag alltid varit och det tänker jag fortsätta att alltid vara.
Förresten: det där med rosévin låter som riktigt bra idé mitt i söndagsregnet.

Anonym sa...

jag saknar dig i stadshuset!

anonym anne-li som nu övergått till te med citron o honung

Sigge sa...

Själv är jag en BLIMA-re
Beer Lover In Middle Age.
Vissa kallar mig ST.
(Skitstövel)

Karlsson-på-taket-DirreN sa...

Sigge: ha ha - jag tillhör också de där BLIMA:arna om jag får säga det själv. Och förmodligen tycker en och en annan även att jag passar in på de där ST:arna ;)