fredag 8 maj 2009

Smicker är din värsta fiende

Det är inte bara män som förtrycker kvinnor med så kallad härskarteknik. Vi gör det mot varandra lite nu och då och lite hur som helst. Det är min slutsats efter att ha läst Elaine Bergqvist bok "Härskarteknik - den fula vägen till makt".

Det finns mycket intressant i Elaines bok. Jag träffar på exempel som jag själv varit utsatt för och jag träffar på exempel där jag själv känner mig träffad som utsättaren. Det är det som är lite grejen med Elaines bok - den uppmanar till att bli bättre på att kommunicera helt enkelt: var uppmärksam på hur andra kommunicerar med dig såväl som hur du själv kommunicerar med andra.

Och det är en av anledningen till att jag tycker att boken är lätt att läsa: den är nyanserad. Dessutom använder Elaine ett enkelt språk och har en humoristisk ton.

Elaine uppmanar läsaren att var uppmärksam på sju olika härskarteknikfaror. Jag känner igen dem alla men fastnar särskilt vid "komplimangmetoden". För ett par år sedan sa en god vän till mig att "smicker är din värsta fiende" vilket då var en för mig ny insikt som jag haft mycket nytta av sedan dess.

Jag tror jag kommer att ha nytta av Elaines tips i boken också framöver. Förhoppningsvis hjälper de mig att själv inte hamna i härskarteknikfällan, varken som sändare eller mottagare.

Göran Persson skulle kanske också bli glad över ett ex och således möjligheten att utveckla härskartekniksjälvinsikt:




Bokbetyg: fyra bra böcker av fem möjliga. Läs den!

BokDirreN

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill låna - är jag först i kön? I så fall kan du väl snigla över den med internposten?

AnnaPanna

DirreVirreN sa...

Den sniglar sig iväg på måndag!