lördag 9 maj 2009

Riktig öl och piratgodis

Besökte båda systembolagen för att få tag i Orval.

Nähä, ingen lycka men bättre lycka på fredag då jag planerar att dricka en i puben där jag vet att den finns.

Köpte istället två andra oprovade sorter.

Landsort lager är en ljus lager bryggd i Nynäshamn och döpt efter fyren som finns i kommunens ytterskärgård. Landsort lager luktar gott och den smakar gott. Smakar som riktig öl efter en vecka med Efes. Kan inte definiera vad det goda är så jag smygläser på etiketten och förstår. Landsort är bryggd bland annat på karamellmalt - klart den smakar karamell och karamell - det gillar jag. Humlen har växt i Tyskland och Tjeckien läser jag vidare och ser framför mig näringsrik jord där humlen växt upp under gynsamma förhållanden med lika delar regn och sol.

Betyg: fyra fyrar av fem möjliga :)

Trappistes Rochefort 8 köper jag som ersättning för Orval i hopp om en Chimayupplevelse. Och det är där det går fel - jag förväntar mig att Rocheforten ska vara minst lika god som Chimayen, vilket naturligtvis är nästintill omöjligt. Rochefort 8 påminner faktiskt om Chimay men smaken är inte lika mjuk och god. Först känns den lite stickande, nästan lite frän, samtidigt som eftersmaken är tunn och lätt vattnig. Inte obehagligt på något sätt alls, utan upplevelsen är mer så där som det känns när man äter piratgodis - en lätt besvikelse att det inte är lika gott som originalet.

Betyg: tre trappister av fem möjliga.

ÖlprovarDirreN

1 kommentar:

Sigge sa...

Trappisten har jag inte (tror jag)
smakat men Landsortslagern är bra.
Hoppas du får tag i en Orval.