lördag 30 maj 2009

Punkiga kalaspuffar

Punk IPA är en "post modern classic pale ale" vilket trissar upp förväntningarna. Skottarna som bryggt ölen skriver självsäkert på den punkiga etiketten att "we don´t care if you don´t like it." De tror inte heller att det är troligt att jag har tillräckligt utvecklad smak eller är tillräckligt kultiverad för att uppskatta denna högkvalitativa öl.

Och de stöddiga skottarna vet inte hur rätt de har.

Det bästa med Punk IPA är just den kaxiga etikettattityden. Ölen har en alldeles för sträv humlebesk smak som gör att min tunga vill packa ihop och flytta ut. Nä, Punk IPA behöver definitivt hjälp av en riktig punkklassiker:


Annat är det med ödmjuka belgare.

Nästa öl på provsmakarbänken är Kwak som är en ljus ale som den belgiske bryggmästaren Pauwel Kwak bryggde för första gången 1791. Egentligen ska kwaken avnjutas ur ett specialutformat glas som ska sitta i en komplicerad träställning. Allt det där lull lullet behöver inte kwak - den är urgod och jag funderar på om den kanske konkurrera ut Chimay blå som min favoritöl.

När jag tar en stor klunk och blundar tror jag att jag hamnat i kalaspuffhimlen! Kwaken är fyllig, smakrik med en härlig karamellton och lång underbar eftersmak av kalaspuffar.


Ölbetyg:

  • Punk IPA: Nja, den dricker jag inte på länge igen om ens någonsin. En liten punkrockare av fem möjliga kan den emellertid belönas med.
  • Kwak: Fem underbara big-packkartonger med kalaspuffar av fem möjliga.
ÖlDirreN

2 kommentarer:

Esset sa...

Vem kan tacka nej till en belgare...)

Sigge sa...

Kwak låter väldans intressant.
Punk-en däremot gillar jag skarpt.
Själv gillar jag beska och
humlerika öl.
Tur att inte alla har samma smak.