torsdag 7 maj 2009

Nyfiken som Nicke med öron som Dumbo

För ett par år sedan var jag på en föreläsning som Sveriges informationsförening arrangerade.

Det var en kvinna som talade om på vilka olika sätt informatörer kan utveckla sin kompetens. Kvinnan var en duktig föreläsare som använde alla möjliga medel för att göra oss lyssnare delaktiga. Bland annat frågade hon hur vi tyckte att en god informatör ska vara.

- Nyfiken, svarade jag omedelbart och för mig självklart.

Hon stirrade oförlåtande på mig.

- Jag tror inte att organisationen uppskattar nyfikna medarbetare som springer omkring och lägger sig i allting. Intresserade medarbetare däremot - det är något helt annat.


Det kändes som övriga deltagare blängde misstänksamt på mig och framför sig såg en klåfingrig Nicke-Nyfiken-informatörstyp med tefatsstora Dumbo-öron som viftade omkring för att slurka upp alla hemligheter och allt skvaller.

Hade jag gjort bort mig nu igen?

NÄÄÄÄ!

Jag är inte intresserad - jag är nyfiken och det står jag för.

Min åsikt är att det är bra att vara nyfiken - jag lär mig urmycket av att vara nyfiken.

Fick en fråga för några dagar sedan om jag visste hur twitter fungerar.

Nej, det gjorde jag inte men blev ju självklart nyfiken. Att twitter är någon slags miniblogg, det visste jag.

Jag började fråga människor i min omgivning om de visste vad twitter är och möttes av olika svar:
  • "Ja, det är som facebooks statusrad ungefär. Fast skillnaden är att vem som helst kan följa vem som helst - man behöver inte vara vänner."
  • "Nej, har ingen aning. "
  • "Hua, jag är inte intresserad. Vad ska man med det till?"
  • "Jag orkar inte sitta framför datorn när jag kommer hem från jobbet. "
  • "Jag fattar inte att folk kan vara intresserade av att veta när andra går på toa eller äter frukost. Sånt trams."
Jag bestämmer mig för att inte lyssna på förutfattade negativa åsikterna, vilket de allra flesta tyvärr är, utan startar ett konto på twitter och börjar därefter att twittra själv i syfte att ta reda på hur det egentligen fungerar.

Jag gör också en jättepytteliten research kring vad folk använder twitter till och träffar snabbt på detta:


Se där - twitter kan man alltså ha för att bli bättre i sitt yrke och inte bara för att meddela omvärlden att man går på toa, vilket knappast ens intresserar en själv.

Tur att jag är nyfiken som Nicke och har öron som Dumbo.

NyfikenhetsDirreN

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är klart nyfikenhet är en bra drivkraft. Det hörde du ju senast på dagens föreläsning, eller hur`? Så fortsätt med att vara nyfiken och vifta med dina Dumbo-öron.

En Anna(n) nyfken informatör

Götilda sa...

Du hade blitt en bra journalist - där är nyfikenhet en dygd, men livet blir ju alltid mycket roligare för den som är nyfiken (eller har ett levande människointresse som jag brukar uttrycka saken)

Lotta Larsson sa...

Go Monica, go MonicaVad har du för Twitteradress?

Anonym sa...

Jag finns på www.twitter.com/stadshusdirren