måndag 11 maj 2009

Nu vill jag ha medicin medicin medicin med detsamma

Läste i lokaltidningen att "ännu ett svenskt fall av svininfluensan har konstaterats". En man född 1984 kom hem från New York-resan i onsdags med feber. Smittskyddsläkare i Stockholms län uttalar sig och säger att mannen i fråga mår bra och har "lite lätt hosta kvar men ingen feber sedan i fredags". Eftersom han inte har någon feber smittar han inte längre och ingen närstående person har heller blivit smittad av mannen. En person har emellertid fått förebyggande behandling, alltså Tamiflu.

I fredags kom min sambo hem tidigt då han kände sig krasslig IGEN. För lite drygt en månad sedan, alltså före svininfluensans tid, var han rejält influensasjuk. Han hade feber och muskelvärk i över en vecka och har lidit av långvarig och ettrig rethosta som faktiskt suttit i ända till nu.

Och nu håller han alltså på att bli sjuk igen.

Jag undrar om jag som närstående person kan få något förebyggade den här gången - något mot psykbryt - alltså något lugnande. Det är inte bara påfrestande för den influensasjuka att vara sjuk ;)

Jag funderar också på budskapen i de stora annonserna som fanns i den gratistidning som delas ut i kommunen och som jag tog ett ex av när jag veckohandlade igår. Det var Läkare utan gränser som hade två stora annonser som förklarade att ont i halsen och lös i magen på många ställen i världen är dödliga sjukdomar.

Är det så att vi kräver medicin meddetsamma?



Kanske är vi några i världen som överbehandlas samtidigt som det är många som är underbehandlade. Kanske skulle vi överbehandlade bli starkare om vi accepterade att förkylningar och influenser är en del av livet. Kanske skulle mediciner göra bättre nytta på andra ställen i världen.

Vad vet jag - mer än att jag definitivt inte får något lugnande mot närståendeinfluensa.

Det är bara att stå ut.

MedicinDirreN

4 kommentarer:

Esset sa...

Det är få som har så väl utvecklad empati som du har. Din närstående kan skatta sig lycklig...;)

Dirren sa...

Ja, eller hur. Vill gärna att mina närstående ska ha ett starkt och friskt imunförsvar :) Inte förstört av kemikalier eller droger.

Anonym sa...

Eller så ska vi använda oss av "kuckelimuck-medicin"i större utsträckning (ha, ha vilken kul video). En intressant medicin-reflektion, Dirren. Det ligger nog en hel del sanning i det du skriver. Och det är ju långt ifrån alltid som medicinen tar bort problemet, eller hur?

AnnaPanna

VirreDirreN sa...

AnnaPanna: många mediciner förvärrar problemet efter endast symptomen försvinner med inte orsaken. Orsaken trycks undan, fläskar på sig och poppar upp någon annanstans i kroppen och i ett annat uttryck ALLTSÅ man blir egentligen SJUKARE.
Grymt!
Nädu, Karlssons kuckelimuckmedicin mest bestående av Djungelvrål och annat gottigott - det är grejor det.