måndag 4 maj 2009

Meningen med livet

Mat och dryck - det är livet det!

Under semesterveckan i Turkiet har jag moffat in mig en hel del ätbart och klämt en och en annan öl.

Den lokala ölsorten heter Efes. En rätt blaskig historia. Efter att under ett antal solstolstimmar ha analyserat smakens ursprung är min slutsats att humlen förmodligen vuxit under ogynsamma förhållanden - kanske på en torr, näringsfattig jordplätt, kanske under ökenliknande förhållanden. Analysen grundar sig på att jag har hört att det kan bli över +50 grader varmt i Turkiet sommartid.

Vad som är så motsägelsefullt är att denna blaskiga, tunna och inte direkt någonting smakande öl faktiskt smakar gott under Turkiets värmande solstrålar.

Nu till något väsentligt mycket bättre: maten. Jisses vilken god mat det serveras i Turkiet. Meze är en mängd olika smårätter som serveras som förrätt. Meze kan bestå av oliver, ostar, cacik (tzatsiki), köfte (köttbullar), dolma (fyllda vinbladsdolmar), hummus (kikärtsröra) och en mängd andra smårätter. Efter Mezesätandet får man grillat kött, exemplevis kebab och en massa goda grönsaksrätter bestående av bland annat aubergin och zucchini. MUMS!

Betyg:

  • Efes: När Efes dricks på plats får den tre svalkande brisar under den härliga Turkiska solen. Någon Efes-ölbeställning på hemmaplan lär det emellertid aldrig bli. Här får den för tuff konkurrens av många riktiga godingar. Orval, som jag till helgen ska prova på uppmaning av Sigge i Kil, är sannolikt en av dem.
  • Turkisk mat: Fem stora Michelin-stjärnor. Det är värt att åka till Turkiet bara för matens skull.
DirreN

3 kommentarer:

Esset sa...

Som om någon hade missat att du varit bortrest...;) Jag ser fram emot en uppdukat fredagsbuffé i lunchrummet där du mer utförligt kan presentera den turkiska maten...

Sigge sa...

Var till Åland under helgen och testade några sorter.
Bl.a. en Fullers ESB (ale).
Faktiskt ganska bra.
Den sista (tror jag) va
en Youngs Double Choclat Stout.
Hyfsad men lite för mycket med
chokladsmak.
Ha det så gôtt i Turiket.

Anonym sa...

Åh, turkiskt käk är jättegott och kul att äta=plockmat. Däremot är jag mer tveksam till den blaskiga ölen. ;-)

Stadshusjäntan