lördag 16 maj 2009

Humle Hilda vs Orval

Arbetsveckan avslutades med ett besök på ölföreningen.

Och så fick jag då äntligen tag i Orval. Har ju varit svårfångad. Orval är ett belgiskt trappistöl, precis som Chimay. Eftersom mina ölkunskaper fortfarande är begränsade blev jag förvånad när jag hällde upp den rätt ljusa ölen i mitt glas - hade alltså väntat mig en mörkare öl. På flaskan fanns för övrigt en instruktion kring hur den här upphällningshistorien skulle gå till (!).

Det bubblar rejält om Orval. Smaken är frisk och lite lätt fruktig. Jag tycker mig ana en liten liten eftersmak av lakritsbåt...kanske är det bara en önskad inbillning.

Betyg: Trea friska fruktiga bubblor av fem möjliga och en stor påse lakritsbåtar som tilltugg.

Under majsolens värmande strålar slank också ett glas Humle Hilda ner. Humle Hilda är bryggd på de säkra korten karamellmalt och tysk humle. Smaken är enligt Hildas bryggare "brödig med en mjuk och pigg humleton".

Betyg: Fyra svalkande brisar under en ljuvligt värmande majsol. Humle Hilda kommer att bli en favorit i repris.

ÖlDirreN

4 kommentarer:

Sigge sa...

Vart får man tag på HumleHilda?
Är det från Bolaget.
Den ser dj-ligt fin ut.
Själv har jag druckit slut på ett
fat Gambrinius KPS under helgen,
(vårt eget öl).

Anonym sa...

Jag rekommenderar Arbogas våröl och majbock. Två 5-poängare. Finns i alla fall på det nyrenoverade systemet i Torshälla!

DirreVirren sa...

Sigge: Humle Hilda kan man dricka på Eskilstuna ölkultur. På Hildas hemsida går att läsa att både Hilda och hennes brosa Gas-Janne går att beställa på systembolget - se http://www.sigtunabrygghus.se/privat.htm
Anonym: tack för tipsen.

Anonym sa...

Jag håller med om Humle Hilda, men blev besviken på GasJannes, den var smaklös enligt mig.

AnnaPanna