onsdag 6 maj 2009

Den elake turkens hämnd

Jag tycker mycket om mina arbetskamrater.

Det är oklart om det är ömsesidigt.

Satt runt fikabordet igår:

- Vad du verkar hängig då, säger en av arbetskamraterna. Jag hade varit tyst flera sekunder i sträck, vilket alltså väckte, förmodligen inte oro, men definitivt en fråga.

- Jag känner mig lite krasslig, svarade jag. I slutet av Turkietsemesterveckan hade magen börjat krångla och göra ont. För att avhjälpa problemet tog jag en dag med iste och mindre portioner mat, vilket hjälpte. Magonten och krånglet hade kommit tillbaka kvällen innan denna fikabordskonversation utspelade sig.

- Det måste vara svinsjukan, säger blixtsnabbt en annan arbetskamrat.

- Och i sådana fall är det DITT fel om vi blir smittade, säger en tredje och tittar strängt på mig.

Tjaha, tänker jag - det är som vanligt. Ingen sympati här inte.

I februari 2001 firade tjocka släkten svärmors 70-årsdag med en resa till Teneriffa. Någon dag före hemresan började det hugga till i min mage. Inte så farligt...mest bara en massa hugg. På planet hem kände jag mig febrig och huggen i magen gjorde att jag var tvungen att ställa mig i den oändligt långa toalettkön vid ett flertal tillfällen.

Dagen därpå vaknade jag med +40 graders feber och en tvärond mage som varje gång jag försökte äta eller dricka protesterade vilt. Under en hel vecka låg jag hemma, med feber och utan mat och dryck. Varje försök att dricka minsta lilla klunk vatten slutade i ett otrevligt toabesök.

HUA!

Det var så illa att jag efter några dagar började hallucinera, varför jag tog mig till infektionskliniken, där läkaren konstaterade att jag hade vätskebrist. Jag fick två påsar dropp och åkte därefter hem för att någon dag senare bli uppringt av samma läkare som meddelade mig att provtagningen visade att jag hade salmonella.

Tillbaka på jobbet efter den salmonellapärsen möts jag av en glad arbetskamrat:

- Hej! Jahaja, du har varit sjuk. Magsjuk? Salmonella! Jaha ja, säger han och summerar hela händelsen med:

- Va snygg du har blivit! Det klär dig verkligen att du blivit av med några kilon.

?

Att jag ofrivilligt och under tämligen smärtsamma och svåra förhållanden blivit av med dessa kilon var inget som han brydde sig om - ingen sympati här inte.

Nåväl, denna gång tror jag varken att jag drabbats av salmonella eller svinsjukan. Jag tror att det bara är en liten släng av "den elake turkens hämnd".

SemesterDirreN åter på jobbet

På bilden syns en jätteförstorad salmonellabakterie. Tänk att något så vackert kan vara så ont.

11 kommentarer:

Lotta Larsson sa...

Men lilla gumman, inte var vi sååå okänsliga!? Jag tror din mage saknade kalaspuffarna så mycket att den sörjde eller vad tror du? Men som sagt, jag är ju ingen läkare.

Lotta Larsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sigge sa...

Lite skit rensar magen sägs det ju.
En riktig totaltömning ibland är bara bra.

Lotta Larsson sa...

Hmm, jag hittade en blogg som du borde läsa eller kanske inte. Nu blev du nyfiken va?
http://www.vadargrejen.se/2005/09/vad-r-grejen-med-kalaspuffar.html

DIrreVirren sa...

Lotta: Tack! Äntligen! Lite sympati! Ja, förmodligen har jag ätit för lite med kalaspuffar. Tack. Nu känns det jättemycket bättre. ;)
Sigge: Nähädu, ofrivllig bantning och alla annan bantning är av ondo.

Esset sa...

Nalle Puh och Nasse går en promenad genom sjumilaskogen och Nasse tänker; "Vilken tur jag har som ha en så trogen och god vän som Nalle Puh!"
Nalle Puh å sin sida tänker; "nyser grisen dör jag"...appropå svininfluensa alltså...;)

StadshusDirren sa...

Esset: Och den var ju tankvärd! Känns det tryggt om jag lovar att inte nysa? Eller om jag lovar att stanna hemma en hel vecka och bara äta KALASPUFFAR :)

Anonym sa...

Jag frågade bara om du skulle kräkas... Har du köpt proviva shot?
Hälsar Mattanten

Dirren mitt på planeten sa...

Mattanten: Å nu kommer bortförklaringarna...Proviva shot??? Sa du inte Djungelvrål?

Sigge sa...

Vad jag menade med en totaltömning
är, att efter en sån "smäll" så
går det bara ner små portioner.
Det gäller bara att inte öka på
portionerna sen.
På mig fungerar det,(ett tag iaf).

Dirren mitt på planeten sa...

Sigge: ja, jag vet - det är lika för mig och det är för jävligt. Hur ska man kunna fungera utan att ha äta ordentligt ;)