tisdag 26 maj 2009

Dagens ekvation

- Och så håller vi på med ekvationer, säger sonens nye mattelärare på gårdagens "lära-känna-samtal". Sonen har nyligen bytt skola och vi är inbjudna för att just lära känna varandra lite grann - elev, föräldrar och klassföreståndare.

Ekvationer, tänker jag med en rysning och känner mig som allt annat än Einsteins, kanske förvisso snyggare, men definitivt inte smartare syster.

Den nye matteläraren fortsätter:

- Det gäller att fatta systemet - alltså att det handlar om balans, fortsätter han engagerat. Man måste lära sig att det man lägger till på ena sidan ska man också lägga till på andra sidan av ekvationen.

Ojojoj, förväntas jag kunna detta? Förväntas jag kunna förklara detta för min son? Vad gör jag om han vill ha hjälp med ekvationsläxan? Lämnar landet? Skaffar skyddad identitet eller bara går under jorden?

Nej då, jag behöver bara ha tillgång till en dator uppkopplad mot Internet. Här finns förstås alla svaren.

På webbtjänsten teacherondemand.se lägger lärare ut lektioner i videoformat. Det betyder att andra lärare, föräldrar, elever och alla andra intresserade kan ta del av massor av undervisningsmaterial - när de vill, var de vill och helt gratis.

Där hittar jag genast en informativ och pedagogisk ekvationsfilm:



Man kan bli lycklig för mindre - jag kan titta i lugn och ro, jag kan titta igen, jag kan leta fram ännu en film som förklarar samma sak fast på ett litet annat sätt...

Och jag förstår hur en ekvations ska räknas ut!

Kanske är jag trots allt Einsteins både snyggare och smartare syster ;)

DirreN mitt på planeten

P.S Sonen är lite av ett mattesnille, vilket gör att jag förmodligen inte behöver förklara det här med ekvationer för honom utan snarare att han kommer att förklara för mig. Mattesnillegenen är inte ett morsarv. Från modern har han bara ärvt snilledelen :)

2 kommentarer:

Fröken Isakson sa...

Men gud vilken bra grej. Det bådar gott inför framtida läxpluggning ;). Tänk vad som kommer finnas 2020 när jag ska förhöra och hjälpa till med läxor haha.

Esset sa...

Det positiva med ekvationer är att det ska bli lika på båda sidor...som om inget hänt alltså..Jag har nämligen svårt att ta bort saker - separationsångest ;)