söndag 3 maj 2009

Daddy Cool

Varje dag ungefär vid 11 snåret har högtalarna vid poolen dånat ut Boney M:s gamla slagdänga "Daddy cool".

Den sjunger man ju lätt med till:


Faktum är att jag sjunger med till rätt många av Boney M:s gamla hittar från mitten av 70-talet. Jag tyckte att gruppen var så pass bra att jag investerade i ett par av deras skivor som raspade runt rätt rejält på min dåtida vinylspelare.

Fick jag en låt på hjärnan kunde den få snurra runt många varv - det slutade alltid med att brosan hotade med stryk om jag inte slutade spela "samma förbannade jädra låt".

Boney M kommer förresten från Tyskland.

Det gjorde ungefär 95 % av de som låg på solstolarna runt den där poolen jag inledningsvis skrev om också. Jag har tillbringat senaste veckan i Turkiet omgiven av tyskar.

Tyskar och svenskar är ganska lika. Det som skiljer är att svenskar talar svenska och tyskar tyska samt att tyskar är så himla många fler än svenskar - inte bara på hotellet i Turkiet.

Kanske var det därför alla tyskar talade tyska med mig!

I hissen, i restaurangen, vid poolen...

Det hjälpte inte att jag förklarade att "I don´t understand, I don´t speak german" femtielva gånger. De fortsatte att pladdra på som om det var en omöjlighet att inte förstå och tala tyska. Det retade mig en hel del så jag började helt enkelt att snacka svenska med tyskarna. Det brydde de sig inte heller om, de bara tyskpladdrade på...

En dag när sonen och jag stod i hissen på väg upp mot vårt rum på fjärde våningen skyndade sig en man fullastad med tre ölglas i famnen in i hissen. Jag är ju en vänlig typ så jag frågade på engelska vilken våning han skulle till så att jag kunde trycka på knappen åt honom.

Han svarade vänligt på engelska "three, thanks". Och fortsatte vänligt på engelska och frågade vart vi kom ifrån och jag svarade vänligt Sverige. Han undrade då om vi sett någon väderrapport från Sverige och det hade vi inte. Han förklarade då att vädret i Sverige hade varit riktigt bra hela veckan med upp mot 20 graders härlig värme.

- Hur har vädret varit i ditt land Tyskland? fortsatte jag vänligt på engelska.

- Jag kommer från Holland och där har det regnat, svarade han vänligt och gick ur hissen då vi nått tredje våningen.

- Där fick du, sa sonen på svenska till mig. Du som är så irriterande på att alla tyskar tror att du tysk. Och så tror du att alla är tyskar!

Ja, skäms på mig!

Inte nog med det - kommer hem och hittar tyska inlägg på min blogg och en bloggvikarie som är bloggbortblåst till Berlin i Tyskland!

Mycket Tyskland är det.

SemesterDirreN

3 kommentarer:

Esset sa...

Egentligen ville jag säga välkommen hem, men det kanske jag ångrar redan imorgon så....jag säger ingenting så har jag inget sagt...;)

DirreVirren sa...

Ångra??? Frågan är hur ni har klarat er utan mig i EN HEL VECKA...eller inte hur för ni har ju såklart inte klarat er utan mig ;) Äntligen kommer jag tillbaka alltså!

Anonym sa...

Ha, ha Dirren du är inte klok! Snacka om att ha tyskar på loftet och du ska vara tacksam över att Ulla-Bella orkade extraknäcke på bloggen. Du vet ju hur mycket hon har att stå i om dagarna. :-)

Ulla-Bella säger åtta, åtta, åtta