fredag 29 maj 2009

Bildperfektionist och språkfascist

- Jag behöver hjälp, säger dottern.

- På bilden ska vi visualisera ett dubbelord, typ Rödby eller huvudstad, fortsätter hon. Jag kommer inte på något bra. Kan du hjälpa mig?

- Såklart, säger jag. Vad sägs om gräsmatta?

Hon blänger på mig som om jag var totalt från all vett och sans.

- Gräsmatta??? Seriöst, tror du att jag får VG på den uppgiften? Jag vill behålla mitt VG. Hur tänker du?

Jag ritar snabbt upp en gräsmatta och fortsätter:

- Använd akvarellfärgerna så flyter de ut och i varandra - det blir urbra, fortsätter jag entusiastiskt.

Hon fortsätter att stirra på mig med skeptisk min.

- Men Karlskrona eller sångfågel då, föreslår jag vidare.

- Är du galen? Jag kan inte rita ett ansikte fint och sångfågel - hur ska jag rita det? säger hon rätt surt nu.

- Vaddå fint - vem avgör vad som är fint? Det är väl en kreativ idé som räknas, fortsätter jag och får samma sura skeptiska min tillbaka.

- Nej, nu vet jag, utbrister jag. Värsta bästa idén: julgran såklart, säger jag och skissar upp en julgran på hjul.

- Alltså, du kan ju inte ens stava, svarar dottern. Hjul är med h inte som i jul, säger hon och tittar på mig som jag borde gå en svenskakurs för utomjordningar.

Själv undrar jag mest var min kreativa lösningsorienterade 6-åring tog vägen efter 10 års grundskoleskolning. Jag släppte in en kreativ och lekfull 6-åring i utbildningssystemet och ut kom en 15-årig språkfascist som dessutom är bildperfektionist.

Var det verkligen så här det var tänkt?

DirreN mitt på planeten

Alla fina skisser är gjorda av undertecknad.

Inga kommentarer: