söndag 31 maj 2009

Bälgviken är bäst

Förra lördagen serverade jag den ena goda Bälgvikaren efter den andra.

Igår kände jag att den var min tur att avnjuta denna utsökta öl.

Bälgviken är en en fruktig amerikansk pale ale. Jag förstår, efter kunskapsinhämtning på Bälgvikens webbsida, att den underbara smaken kommer från Wienermalt med en mindre mängd ljus karamellmalt. Den goda fruktiga smaken av citrus kan vara ett resultat att Centennial-humle från USA tillsammans med Fuggle-humle från England.

Jag passade också på att smaka ett halvt glas nybryggd Mauser, men den var definitivt inte "min pilsner". Mausern smakade äpple, vilket jag tycker passar bättre att smaksätta paj med.

Ölbetyg:

  • Bälgviken: fem smakrika vindpustar under en vacker och värmande solnedgång på klubbens uteplatsudde.
  • Mauser: två stora Golden Delicious äpplen av fem möjliga. Gör sig bäst med vaniljsås.

Dirren mitt i sommarvärmen

Upphovsman till bilden av mig serverandes god öl är Lars Hultqvist.

3 kommentarer:

Sigge sa...

Bälgviken låter SUPERBRA.
Den har, enligt hemsidan, en IBU på 38. Då är det bra beska för min smak. Gillar inte när det smakar för mycket frukt av öl. Så Mauser´n
verkar inte falla mig på läppen,
men det skulle va kul att testa.
Nu har min Humle,(Näsum), kommit upp c:a 1,80 meter.

Esset sa...

Är det sommarens antågande eller djupare orsaker till att din blogg numera fokuserar på alkholohaltiga drycker...av iofs god och välsmaklig kvalitet...;) Behöver jag bli orolig?

Golfdirren sa...

Esset: Vad gäller sommarens antågande så är det mest golf som kommer att stå på agendan. Efter en golftur kan man ibland svalka sig med en kall öl - med betoning på EN.