lördag 18 april 2009

Vrålgod fredagsöl

Våren 2007 var jag i Bryssel.

Då drack jag för första gången min favoritöl - Chimay blå.

Chimay blå slår allt!

Trots att den har en styrka på 9 % smakar den överhuvudtaget inte alkohol. Den smakar bara jättegott. Den är mjuk och bubblig med många härliga smaker och en rejäl eftersmak av djungelvrål.

Då djungelvrål är ett baslivsmedel hemma hos mig öppnade jag en påse för att kunna bloggbedöma ölet på vetenskaplig grund. Min smak- och doft test har med hjälp av torsdagens kunskapsinhämtning resulterat i förståelsen att det är humlen som ger denna härliga doft och smak av favoritgodiset.

Undrar förresten var den humlen växer?

Ibland kan det vara svårt att veta vad jag vill ha - favogodis eller favoöl - det smakar ju så lika.

Fördelen med Chimay blå mot Djungelvrål är att den inte fastnar i tänderna, vilket Djungelvrålen gör hela tiden och ordentligt. Djungelvrålens fördel är att man kan äta hur mycket som helst och när som helst. Chimayens alkoholstyrka begränsar intagningsmängden och tillfällena väsentligt.

Betyg: Bäst-i-test öl. Chimay blå är mjuk i smaken, samtidigt som den smakar mycket och vrålgott. Ska du bara dricka en enda öl någonsin välj då en Chimay blå.

ÖlDirreN

3 kommentarer:

Sigge sa...

Vi verkar ha lite samma smak.
Den blå Chimayen gav jag oxå högt betyg. Det finns flera Trappistöl som är bra. Har själv testat den.

Götilda sa...

Hon är ett geni, konstaterar både jag och maken unisont. Min bedömning är att du ska satsa på en karriär inom en kombination av skriv- och ölbranschen. Fast där finns inte heller några pengar vad jag vet.
Götilda

Utvecklaresset sa...

Trappist ska drickas i en "bolletje" dvs ett glas med stor kupa, och smakar som allra bäst sittande på en pub i gamla staden i Antwerpen, insupande de mjuka tonerna av flamländska språket, som alltid i Antwerpen uppblandat med en mängd andra språk...internationell,medeltida miljö och en god Trappist....kan bara slås av en "palm van het schap"

//Utvecklaresset