måndag 20 april 2009

Modigt och utmanande

Rektor och före detta lärare Anders Härdevik har skrivit boken "Tur för skolan att den är obligatorisk".

Anders är modig.

Han skriver att:
  • skolans syn på kunskap är föråldrad
  • skolan är odemokratisk
  • skolan arbetar inte efter politiskt tagna beslut (?)
  • skolan är organiserad efter logistik inte pedagogik
  • skolan har ett överflöd av pengar
Vad utmanar han då?
Vad gäller föråldrad syn på kunskap är Sverige visserligen i ett internationellt sällskap. Just i detta läge hjälper det inte mycket att ha sällskap - vi är lika föråldrade för det. Korvstoppnings- och utantillkunskap, eller repetitiv kunskap som Anders väljer att kalla det, är fortfarande norm i svenska skolan framför att utveckla förmågan att förstå och reflektera. Sam- och framtiden behöver medborgare som vet hur man lär sig nytt, hur man letar reda på fakta och vad man gör av och med dessa fakta.

Det är allvarligt att skolan bryr sig föga om demokrati - både när det gäller elevernas rätt att delta i beslut som gäller undervisningen och att följa demokratiskt tagna beslut som anställd på skolan. Ett exempel är att riksdagen tog beslut om en läroplan 1994 som många, kanske till och med de flesta, fortfarande inte jobbar efter. Och detta är enligt Anders helt sant.

Man blir mörkrädd.

Samtidigt som nya (!) läroplanen togs 1994 togs den så kallade USK:en bort. USK betyder undervisningsskyldighet (känn på den benämningen - en lärare som är skyldig att undervisa elever) och det innebar att grundskoleläraren var skyldig att undervisa cirka 17 klocktimmar i veckan. Denna avtalsregel togs alltså bort 1994 men många arbetar, enligt Anders, fortfarande efter den.

Han sammanfattar problematiken med att konstatera att "i skolan gör vi som vi vill".

Jag förstår inte.

Hur kan man göra som man vill i en demokrati. Att alla inte får som de vill är synonymt med demokrati - ni vet: majoritetsbeslut. Enighet är ytterligare ett problem i skolan, enligt Anders, alla måste samtycka för att ett beslut ska tas. Och genomföras.

USK:ens bevarande, schema och timplaner gör att skolan ägnar sig mer åt logistik än pedagogik fortsätter Anders. Att Anders dessutom påstår att skolan har ett överflöd av pengar är modigt i dessa dagar. Med bättre organisation räcker pengarna bättre - mycket bättre, menar han och ger exempel på hur skolan bättre kan organiseras.

Vilken erfarenhet har jag själv då?
Som förälder är det olika. Jag summerade mina erfarenheter när mitt äldsta barn gick i årskurs 5 med att skolan såg föräldrar som något onödvändigt ont och elever som något nödvändigt ont. Till årskurs 8:an bytte dottern skola. Där var bemötandet från både skolledning och lärare mot både föräldrar och elever ett helt annat. Både hon och jag är jättenöjda med bytet.

Som elev gick jag ut 9:an 1979. Kanske var det ett sammanträffande att jag gick ut grundskolan samma år som Pink Floyd släppte sin hit "Another brick in the wall":




Jag studsade runt till Floydarna och tyckte jag var urcool samtidigt som jag nog ändå höll med om att det var svårt att passa "in the box" - att anpassa eleverna till skolan var målet med skolan - inte att anpassa eleverna till livet efter skolan.

Vad vet jag...mer än att helt säkert måste skolan förändras och anpassas sig till omvärlden, precis som allt annat.

Bokbetyg: fem stora strålande modiga skolvisionsstjärnor till Anders Härdevik som vågar säga vad han tycker och som dessutom gör det begripligt och bra. Ska du läsa en bok i år läs denna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Måste få låna boken!
Götilda

Sigge sa...

Pink Floyd är också en av mina favoriter.
Titta på filmen The Wall.
Den är lite skum.
Men har man bioljud hemma så är det bara att skruva upp volymen och njuta.

Utvecklaresset sa...

Har läst den och håller med du!

Anonym sa...

Som ett inlägg i debatten kan jag slå hål på larmen om ungas utsatthet på nätet som har duggat tätt de senaste åren. I dagens Svenskan skriver de om en ny undersökning om ungdomars beteende på nätet, gjord av Studentmedia. Den visar att unga är riskmedvetna på nätet, dvs nio av tio är försiktiga med privata inlägg på nätet. Något jag har misstänkt länge och det känns gott att nu få slå hål på myten om att inte unga har koll på nätet. Det är nog snarare vi äldre som inte alltid har koll på vad vi själva gör på nätet. :-)

AnnaP