söndag 19 april 2009

Med träben och absolut gehör

Jag har en längre tid funderat på att börja sjunga i kör.

Blev uttagen till kören när jag gick på högstadiet. Klassen fick sjunga upp och vi lyckostar med något slags gehör blev uttagna att delta i skolkören. Skolkören tränade och åkte kommunen runt för att uppträda på diverse andra skolor och i diverse olika konserthallar. Det var jättekul!

Min husmorssemesterkompis är fortfarande bitter. Hon blev inte uttagen till kören utan gick från uppsjungningstestet med rådet: "det finns så mycket annat du kan hålla på med - basket kanske?".

Hon började med basket och bröt ett finger.

Det var det rådet...

Nåväl, var igår på musikcafé ordnat av och med sonens nya klass vilken har sånginriktning, vilket i sin tur innebär att det är körsång på schemat som elevens val. Precis som på min tid tränas det för att sedan uppträdas. Och precis som på min tid verkar de ha roligt - körsång är roligt.

Dessa begåvade ungdomar sjöng i kör, sjöng solo och avslutade hela uppvisningen med ett Pulp-fiction-inspirerat dansnummer:


Klart jag blev sugen på att börja med dans också. Men det går ju inte med träben.

Är ju inte perfekt - bara nästan ;)

SångDirreN

2 kommentarer:

Sigge sa...

Det är jättekul att sjunga i kör.
Vi (grannar vid sommarstugan)
hade en manskör i ca: 10 år. SVÄMK.
Södra VÄlsäters MansKör.
Vi åt god mat och dryck på vårat årsmöte, som vi hade en gång per år. Vi var nio st. och sjöng enligt
andra 10-stämmigt. Vi startade alltid med Värmlandsvisan och sen fortsatte med Taube. Tyvärr var vi tvungna att lägga ner pga. att vissa hundar löpte amok när vi sjöng. Du förstår säkert att vi sjöng mycket hellre än bra.
Men vi hade roligt i alla fall.

KörDirreN sa...

Sigge: he he - hellre än bra: då hade min basketbollspelande kompis passat bra i er kör.