fredag 17 april 2009

Humle och Dumle

Torsdagkvällen ägnades åt svenska humlesorters bryggegenskaper, doft och smakprofil.

Det är facinerande och förvirrande när nya världar öppnar sig för en.

Ölkunskap är en ny värld för mig.

(Liksom bordtennis.)

(Gissa om jag är förvirrad ofta nuförtiden!)

Ölföreningen hade på torsdagkvällen bjudit in en föreläsare som berättade om sin forskning kring humle. Under det nästan två timmar långa föredraget fick vi åhörare provsmaka fyra olika öl som bryggts på fyra olika humlesorter. Och visst kände jag skillnad.

Humle kan smaka så mycket. Till exempel kola, röda bär, räkor och avlopp (!). Nu förstår jag att mitt ölomdöme "smak av burk" är ett humleresultat - bitterbesk humlesmak helt enkelt.

Lite kände jag mig som Dumle när jag satt där och lyssnade om allt humle. Jag är fortfarande oklar över vilka förhållanden som påverkar humlen och ger de humleegenskaper som gör att jag känner ölsmakskillnad.

Det är en hel vetenskap.

Som är facinerande.

Snart är jag ölexpert!

ÖlDirreN

Översta bilden visar Humle och Dumle som känns igen från svartvit svt-tv från 50-talet. Då var inte jag född - men ändå.
Nedre bilden visar den vackra humlekotten och som inte bara är vacker utan också ger öl smak.

2 kommentarer:

Sigge sa...

Nu blev jag avundsjuk till max.
Det skulle jag vilja lyssna på.
Själv fick jag humleplantor från
Humlegården idag, som jag planterade direkt.
Sorten heter Svalövs 85 Mauritz.
Den har vi bryggt mycket på.
Vi har haft den som aromahumle.
Alltså har den åkt i slutet av
koket. Själv håller jag den som den
bästa för aromen i ölen.
Förhoppningsvis får jag första året
såpass att jag kan brygga en bryggd. Ska ta kort under tiden den växer och frodas och lägga ut på blogen.

Sigge sa...

Glömde att tala om att det är ganska låg Alfasyra så det går åt en hel del.