onsdag 8 april 2009

Glaset är fullt eller i princip nästan fullt

Tänk dig att du häller upp vin ända upp till kanten i ett glas.

Förbi kommer jag.

Och snabbt som ögat sveper jag i mig ett par klunkar så att det bara blir, ja låt oss säga, sisådär 95 % kvar.

Detta scenario är fullt möjligt om du regelbundet umgås med mig.

Hur kommer du att känna då? Ja, att du blir lite sur på mig och tycker att jag är rätt dum - det förstår jag. Men upplever du det som om du inte har något vin kvar alls? Får du "nu-är-allt-och-hela-livet-totalt-förstört-tankar"? Alltså, trots att du har rejält mycket vin kvar, nu snackar vi dessutom om ett rejält stort vinglas som rymmer typ en halv flaska. Fakta är att dricker du mer en ett sådant glas har du nog egentligen druckit för mycket.

Vinglastankarna slog mig idag när jag träffade en kvinna som menade att "vi-har-inga-resurser-kvar" och "nu-finns-det-inga-pengar" och "allt-kommer-att-gå-åt-helvete"" då hennes verksamhet drabbats av ett ungefärligt sparkrav på 5 %.

Allt är, som Einstein alltid sa, relativt.

Om man har 95 % kvar måste man veta vad man hade innan dessa 95 % så att man vet hur mycket eller lite 95 % är. Man måste också förstå vad dessa 95 % är i förhållande till det totala flödet av pengar i ett land och i förhållande till samma verksamheter i andra länder i världen.

Fundera också på vad "katastrof-95%-larmet" förmedlar. Jag vet inte säkert, men är ändå rätt säker på, att det är få länder i världen som satsar så mycket som Sverige på exempelvis vård och omsorg, både i förhållande till det totala flödet pengar och jämförelsevis i rena slantar.

Om vi nu talar om för våra barn, vilket ovan fall inte handlade om men ändå, att nu ska det sparas typ 5 % på skolan och att det innebär att det kommer att gå åt helvete för oss alla - vad förmedlar vi då för bild? För det är ju ändå så att trots att vi "bara" har 95% kvar så har vi ju förhållandevis ändå massor! Det förmedlar att massor inte räcker och att man aldrig ska nöja sig, trots att man har massor, utan alltid vilja ha mer. Det är det ena.

Att bara ge upp och tänka "det-går-åt-helvete-tankar" istället för "hur-gör-vi-det-bästa-med-det-vi-har-tankar" - hur bra är det. Hur lär vi våra barn att hantera förändringar på ett positivt och konstruktivt sätt? Det är det andra.

Och nu tänker förstås du läsare att det är lätt för mig att sitta här och döma den som förlorade två klunkar ur sitt vinglas - hur hade det känts om någon snott två klunkar ur mitt vinglas då?

Ja, då hade jag förstås tyckt annorlunda ;)

PerspektivDirreN

6 kommentarer:

Sigge sa...

Vi värmlänningar skulle nog va
glada.
-Wow, 95% kvar.
En gnällig Närking skulle nog säga.
-Fan 5 % borta.

ÖlDirreN sa...

Sigge: Det skulle finnas fler värmlänningar helt enkelt.
Köpte, på inrådan av din blogg, ett par Nils Oscars påsköl igår. Nu är den svåra frågan: gör de sig bäst tillsammans med påskmat eller bara så där rakt upp ner utan anlednings-tilltugg? Hum...ett betyg någonstans på skalan blää till urgott kommer efter påsk.

René sa...

Haha.. Om jag nu skulle ha ett jättevinglas och du skulle komma förbi och ta lite så skulle jag nog fråga om du vill ha ett eget glas, jag har ju trots allt en halv flaska kvar. ;)

Nu fungerar det ju inte så mellan kommunens förvaltningar, tyvärr.

kalaspåskölen är god, och jag skulle säga att det funkar både rakt upp´o´ner men även till lite kryddigare mat och det finns ju kanske inte så mycket av på påskbordet. Den är ju god men godaste påskölen är ju påsk alt:en från sigtuna. ;)

Anonym sa...

En intressant reflektion, Dirren. Utveckla den och bidra med din medlemstanke hos Sv. informationsförening vettjá.

Snart är det dags att trimma kvasten - är du redo? ;-)

AnnaPanna

PåskDirreN sa...

René: Schysst, med ett eget glas slipper jag snika ur mina kompisars glas ;)
Kalaspåskölen slank ner med en portion ricotta och spenatfylld tortellini - klassisk påskmiddag, eller hur?! Kalaspåskölen är fantastiskt flexibel för den funkar perfekt även med denna traditionella rödvinsitalienska rätt.

Sigge sa...

Påsköl passar UTMÄRKT till
påskmat. Tänk på att den ska inte va så kall som en lageröl.