torsdag 9 april 2009

Påsk på Blåkulla

Inspirerad av min nya bloggkompis Sigge kommer jag nu att utöka mina recensionsblogginlägg från kategorierna böcker och film till att omfatta även öl.

Visst känner jag att jag är ute och cyklar på djupt vatten - vad vet jag om öl?

Men någon gång måste jag börja förfina mina kunskaper och vilket tillfälle är bättre än detta?

Påsken är ju som bekant den stora ölhögtiden. Under långledighet och i goda vänners lag intages mängder av öl - är omständigheterna gynnsamma kan detta ske under vårsolens värmande strålar.

Så ser det ut för påskfirare i allmänhet men inte för tonårsföräldrar i synnerhet. De ska med bil hämta och lämna tonåringar här och där påskdygnen runt.

Jag är tonårsförälder.

Därför klarade jag av påskens ölintag redan på skärtorsdagen.

På avprovningsagendan stod Nils Oscars kalaspåsköl och Blåkulla påsköl från Slottskällan. Slutbetygen kommer att graderas på en skala mellan blä och urgott. Jag kommer att i mina framtida ölbedömningar svänga mig med termer som "finfint", "mumsigt" och "eftersmak av burk".

Betyg:

Nils Oscar är ett säkert ölkort. God lager, Indian Ale och Kalasölet är klassiker som håller hög och pålitlig standard. Nils Oscars kalaspåsköl sviker inte sina ölkollegor utan är helt klart en vinnare på påskbordet - med eller utan tilltugg.
Betyg: Urgott

Blåkulla påsköl är ett mellanmörkt lageröl som Slottkällan förhoppningsvis inte bryggt för sista gången. Även detta öl är riktigt mumsigt men har liten svag eftersmak av burk trots att den köps på flaska. Kanske är det så att ölbryggningskärlen fäller eller annars är det så enkelt att en elak Slottshäxa lagt en burkförbannelse över brygden.
Trots detta ger jag betyget: Mycket gott.

ÖlDirreN

3 kommentarer:

Anonym sa...

Själv avsmakade jag Pumpvikens Påsköl tillsammans med en sillabit innan avfärden till Blåkulla. Rekomemnderas!

Anne-Li

Anonym sa...

Kul att du ska börja recensera öl här på bloggen, det gillar jag. Själv hann jag inte med någon avsmakning innan färden till Blåkulla igår. Jag tar nya tag idag - på Ölkultur med vännen Maria som ska påska med oss i dagarna fyra.

AnnaPanna

Sigge sa...

Blev lite avundsjuk på Slottskällans Blåkulla.
Den har vi inte på vårt bolag.
Kul att läsa om öl som inte vi har.
Fortsätt så.