lördag 28 mars 2009

Vilket mörker

Läste på mjölkpaketet, under tiden som jag slevade i mig min lunchgröt, att ikväll mellan 20.30 och 21.30 är tanken att närmare en miljard människor över hela världen ska släcka ljuset i en manifestation för klimatet. Syftet är att sända en signal till världens makthavare så att de vid FNs klimatmöte i Köpenhamn i december ska våga fatta de beslut som krävs för en framtid på jorden.

Manifestationen kallas för Earth hour!

Solidarisk som jag är ska jag självklart släcka det elektriska ljuset och istället tända ett stearinljus som får lysa upp sista sidorna i boken "Ur vulkanens mun". Den boken behöver verkligen lysas upp samtidigt som det inte gör så mycket om jag, på grund av begränsad ljustillförsel, bara kan läsa texten sådär. Vilken skitbok - eller snarare - vilka skitföräldrar!

Mer om den sen - nu skulle jag ju skriva om manifestationer i allmänhet och Earth hour i synnerhet.

Solidariskt ska jag såklart släcka ljuset, men jag kan inte låta bli att pessimistiskt tro att denna manifestation bara kommer att försvinna i allmänna manifestationsbruset; faddergalor på tv4, stöttning av nedbrunna byggnader här och där, stoppa FRA-lagenmanifestationen, Antivåldsevenemang av olika slag, manifestationen mot försämrad A-kassa, manifestationen mot hedersvåld, manifestationen mot Irak-kriget och högaktuella manifestationen för frigivandet av Dawit Isaak.

Låter jag negativ?

Klart man ska gå ihop med likasinnade och protestera kring orättvisor och annat som det behöver protesteras kring. Men är det här verkligen bästa sättet att få till en förändring kring hur miljön och klimatet utvecklas?

Kanske skulle det vara bättre att lägga energin på att sopa framför sin egen dörr istället för att manifestera!

ManifestationsDirreN

Läsvärd är, som vanligt, Kurirens ledare om saken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi hade Earth hour hemma hos oss. Linnea tyckte det var var så tråkigt att vi lika gärna kunde lägga oss. Det enda positiva var att hon inte kunde borsta tänderna eftersom hon har en elektrisk tandborste... Hon är inte dum min dotter...

Chickenbabe

TandtrollsDirreN sa...

He he - håller med det gäller att ta tillvara alla tillfällen att slippa borsta tänderna :)