tisdag 10 mars 2009

Ur kaos kommer ordning

Länge funderade jag idag över det gamla talesättet "Ur kaos kommer ordning".

Hur exakt går det till?

Alltså - hur kommer det ordning efter att det varit kaos? Liksom som av sig självt: krävs det inte någon slags aktivitet?

Eller är det så att antingen blir kaoset värre och då går det åt pipan alltihopa eller annars går kaos på något märkligt sätt över till bara oreda och känns därför så himla mycket bättre än kaos varför det upplevs som ordning?

Ibland, eller ganska ofta, är det kaos på mitt skrivbord.

Med sällan förekommande och ojämna mellanrum får jag för mig att det måste bli ordning. Oftast gör jag då några punktinsatser som att gå ut med allt godispapper till sopsorteringen (flera vändor krävs), ställer alla kaffekoppar i diskmaskinen, slänger ner burkar och flaskor i en plastpåse som jag gömmer väl synlig under bokhyllan och städar ner alla papper i pappersåtervinningen, vilket alltid slutar med att jag senare sitter och river runt bland papperna i pappersåtervinningslådan för att fisk upp något som jag behöver igen.

För att ha ordning på skrivbordet skulle jag nog behöva ha någon slags plan. Något slags systematiskt system. Någon slags rutin.

Och det lär ju inte hända.

Jag får helt enkelt fortsatta att ha kaos för att ibland bättra på läget till oreda och på så sätt uppleva ordning!

DirreVirreN

Bilden har jag lånat av http://www.sokannons.se/skoj och visar ett något mer kaotiskt skrivbord än mitt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur är det med de bruna bananerna nu för tiden? ;-)
Jag saknar ditt organiserade kaos i vår gemensamma cell och hoppas att jag får uppleva det ngn gång igen..i framtiden kanske. :-)

AnnaPanna

Anonym sa...

Bananerna hänger med.
Ja, vad vet man mer än att rastlösheten helt säkert kommer att som vanligt slå till och att förändringens tid alltid lurar bakom knuten...Kanske sitter vi snart där på varsin sida i vår "cell" igen :)
DirreVirreN